Keuzewijzer: harde of zachte bagage?

Pendelaar, dagtripper of wereldreiziger, wat voor motorrijder je ook bent, de kans is groot dat je wel eens wat bagage wil meenemen. Met een snelbinder en wat creativiteit kom je al een heel eind, maar er bestaan ook heel wat gebruiksvriendelijkere opties: zijzakken en zijkoffers bijvoorbeeld. Wij helpen je op weg.

Elk motormerk biedt bagagesystemen aan voor z’n belangrijkste modellen, en dan hebben we het nog niet over de vele aftermarketsystemen die je vindt via (web)winkels. Maar hoe maak je nu de beste keuze voor jouw machine, voor jouw reis en voor jouw noden? Ga je snel nog even ten rade bij je motorvrienden? Met wat geluk heb je de juiste en kunnen ze je helpen. Misschien ook niet. Dan maar het internet afschuimen en de oeverloze sociale-mediadiscussies doorspitten? Ook daar is zelden uniformiteit en eensgezindheid te vinden. Lees dus zeker verder: want wij zetten alles voor jou op een rijtje. Algemeen kunnen we alle opties over twee categorieën verdelen: harde zijkoffers, van plastic of aluminium, en zachte zijtassen – ook wel soft bags genoemd.

Maak een lijstje

Zet om te beginnen een aantal dingen op een rijtje: wat zijn jouw eisen? Waar zal je de koffers gebruiken? Wat is je te besteden budget? Maak daarna uit of je de bagage ook graag zou kunnen overzetten naar een ander model motorfiets. Niet onbelangrijk wanneer je met verschillende motoren rijdt, of al na enkele jaren van model wil wisselen. Stel jezelf ook de vraag hoe ordelijk je bent: stop je jouw spullen graag netjes en in een bepaalde volgorde weg, of ben je het prop-die-koffer-maar-vol-type?

Andere overwegingen die bij langdurig of dagelijks gebruik belangrijk zijn:

  • Duurzaamheid: Overleeft de koffer of tas een ontmoeting met het wegdek? Blijven de materialen goed na jaren gebruik?
  • Gebruiksgemak: Hoe makkelijk kan je de koffer of tas in- en uitladen of installeren? Wordt de bagage niet te breed om veilig te filefilteren?
  • Waterdichtheid: Is de koffer of tas zelf waterdicht, of moet je waterdichte binnentassen gebruiken bij regenweer?

Safety first

Of je nu elke dag naar je werk pendelt of een wereldreis maakt: één van de belangrijke overwegingen is de veiligheid van je bagage.

Het belangrijkste eerst: je eigen veiligheid. In het geval van een zijdelingse aanrijding kan je zijbagage beschouwen als een extra bumper om je voeten, enkels en benen te beschermen. Dat klinkt niet slecht. Maar maak je een schuiver of een val, dan liggen de kaarten anders. Vermoedelijk komt je zijbagage dan eerst in contact met de ondergrond, met het risico dat je been daartussen terecht komt. Maak je dat mee met harde zijkoffers, dan kan dat pijnlijke gevolgen hebben. Een bijkomend nadeel van harde koffers is dat eventuele schade aan de koffer of het montagesysteem ten gevolge van de val, wellicht moeilijk ter plaatse te herstellen is. Op vlak van rijderveiligheid worden de resultaten jammer genoeg vooral proefondervindelijk verzameld, maar het consensus lijkt toch dat zachte bagage-opties over het algemeen een veiligere keuze zijn voor rijders die wel eens te maken krijgen met een valpartij of een ongeval. De kans dat je dat meemaakt, stijgt natuurlijk dermate je avontuurlijkere reizen maakt, op onverharde wegen rijdt enzovoort. Hoe daar dus rekening mee.

Het consensus lijkt toch dat zachte bagage-opties over het algemeen een veiligere keuze zijn voor rijders die wel eens te maken krijgen met een valpartij of een ongeval.

De allerveiligste optie voor je ledematen is misschien wel een bagagerol die je bovenop het zadel of op je bagagerek bindt. Die houdt bovendien de motor slank, wat dan weer makkelijker is bij het filefilteren. Het nadeel? Door deze gewichtsverdeling verleg je de balans van de motor en plaats je het gewicht hoog op de motor. Als er dan ook nog eens een duorijder achterop kruipt, worden de verschillen snel duidelijk. Erg gebruiksvriendelijk is zo’n bagagerol ook niet.

Anti-diefstal

Een volgende veiligheidsoverweging, is de veiligheid van de bagage zelf: beschermt je koffer of tas ook tegen diefstal? Harde bagagesystemen kunnen op slot, waardoor zowel het systeem zelf als de inhoud (relatief) veilig vergrendeld kan worden als je even afstand neemt van de motorfiets. De oplossingen voor zachte zijtassen is minder evident. Goedkopere opties hebben doorgaans geen beveiliging tegen diefstal, terwijl bij duurdere opties soms sloten of hele kabelsystemen zijn voorzien. Gebruiksvriendelijk zijn die in vergelijking met harde koffers niet te noemen. En zelfs dan: een handige dief met een schaar of een mes kan de boel altijd opensnijden. Het is een kwestie van het ze zo moeilijk mogelijk te maken natuurlijk. Maak hier opnieuw dezelfde denkoefening: waar moet je bagage voor dienen? Reis je naar steden, het platteland of the-middle-of-nowhere? Je moet je nooit zorgen maken met harde bagage, maar met zachte bagage zal je altijd ietwat ongerust zijn.

Je moet je nooit zorgen maken met harde bagage, maar met zachte bagage zal je altijd ietwat ongerust zijn.

Waterdichtheid

Hopelijk hielp dat je al wat op weg, want nu wordt het alleen maar moeilijker. De volgende vraag: hoe goed worden je spullen beschermd tegen de elementen? Onmiddellijk na aankoop zijn zo goed als alle opties, hard of zacht, goed waterdicht. Het is pas na een schuivertje, enkele intensieve trips of gewoonweg het verstrijken van de tijd dat de verschillen zichtbaar worden. Goedkopere, enkelwandige zachte zijtassen gaan meestal meerdere jaren mee, maar de betere, vaak meerwandige zachte tassen en de harde zijkoffers doen daar een schep bovenop.

Bij harde koffers bepaalt de waterkeerrand de mate van waterdichtheid. Het zijn niet per se de duurste merken die de beste waterdichtheid kunnen praktiseren, dus vraag zeker raad bij mensen met gebruikservaring. Heb je die niet? Zoek dan naar koffers met een hoge verticaal opstaande rand onder het deksel, die zijn meestal erg doeltreffend.

Bij zachte bagage is de waterkolom van het gebruikte materiaal bepalend. Het robuuste buitenmateriaal kan al flink wat nattigheid aan, maar de beste opties hebben een waterdichte binnenvoering (al dan niet uitneembaar).

Dan dien je enkel nog stil te staan bij de veiligheid van je spullen bij omvallen, neerleggen, schuiven, vallen, of rollen. Degelijke soft bags scoren hier hoog omwille van hun flexibiliteit. Dat maakt ze niet alleen veilig voor de mens en de machine, maar maakt ze ook duurzamer. Als een harde plastic koffer breekt tijdens een val, dan is de reispret instant spoorloos. Aluminium koffers kunnen al wat meer mishandeling aan, maar die dozen kunnen dan weer sneller buigen en plooien, wat ook nadelen heeft. Meestal lijnen ze dan niet meer goed uit met het deksel en beginnen ze te lekken, of geef het problemen met de montagebeugel. Bon, je komt al ver met een balkje hout, een grote kei en wat welgemikte meppen, maar de herstelbaarheid van degelijke zachte zijtassen blijft aanzienlijk groter.

Je komt al ver met een balkje hout, een grote kei en wat welgemikte meppen, maar de herstelbaarheid van degelijke zachte zijtassen blijft aanzienlijk groter.

Gebruiksgemak

En wat met het in- en uitpakken? Laat ons ervan uitgaan dat hetgeen je wil meenemen, onderweg vroeg of laat ook wel eens opnieuw uit- en ingeladen moet worden. Logisch niet? Softbags zijn modulair, en passen hun grootte dus aan aan hetgeen je erin steekt. Het kan leuk zijn om zo de breedte van je fiets zelf te bepalen wanneer je ultra-light wil reizen. Harde koffers behouden hun vorm, dus zelfs met lege koffers heeft je bolide een zekere breedte. Het voordeel: ze zijn eens aangekomen wel makkelijker en overzichtelijker in en uit te laden. Beeld je maar in dat je snel-snel nog even een ander paar handschoenen wil opvissen onderaan je zachte zijtassen… neen, dank je wel. Bij sommige varianten is de binnenvoering uitneembaar, bij andere is de gehele soft bag eenvoudig afklikbaar. Beide dragen ook tamelijk makkelijk. Bij de goedkopere enkelwandige soft bags dien je wat doordachter te werk te gaan, want die zijn zelden makkelijk afneembaar.  

Harde plastiek koffers zijn vaak ook eenvoudig afklikbaar, maar dragen moeilijker op trappen, in gangen of in liften. Je kan natuurlijk ook binnentassen gebruiken, maar dan moet je wel even oppassen als je zij-laders opent. Op gebied van in- en uitpakken blijven de hoekige aluminium topladers toch de meest praktische optie, omwille van hun "compartimenteerbaarheid". Maar dan zit je weer in de knoei met hun afneembaarheid en draagbaarheid.

Sta tot slot ook maar even stil bij hetgeen je wil vervoeren. Kleding, schoenen, toiletgerief en wat reparatiemateriaal? Geen problemen in een zachte zijtas. Neem je ook een laptop, fototoestel en drone mee? Dan is een solide koffer misschien broodnodig … Diepe zucht: het wordt er duidelijk niet makkelijker op. Zou je echt nog wel verder lezen?

Maten en gewichten

Het gewicht van het bagagesysteem is ook niet onbelangrijk. Voor extreme avonturiers staat lichtgepakt reizen hoog in het lastenboek, maar voor de meesten is gewicht een lage prioriteit. De meeste motoren zijn ondertussen toch krachtig genoeg, en het wegennet is van dermate goede kwaliteit dat het rijwielgedeelte en vering nauwelijks onder druk komt te staan.

Harde koffers zijn een stuk zwaarder, en hebben naast de koffer zelf ook een bagagedrager nodig. Zachte zijtassen heb je in allerlei gewichten, van vederlicht tot licht. Die allerlichtste varianten maken gebruik van een rekloos systeem, een gareel dat zich over en onder het zadel werkt en bevestigd wordt aan het frame. Opgelet daarmee: die systemen zijn niet compatibel met elke motorfiets, en het schuren van het gareel kan ook lakschade veroorzaken.

Uitbreidbaarheid

Aluminium zijkoffers en zachte tassen hebben nog een bijkomend voordeel: je kan ze vaak op verschillende manieren uitbouwen. Zo kan je met extra bevestigingsmateriaal stapelen bovenop alu-koffers, en de meeste zachte tassen hebben uitbreidingssets of molly-lussen om vanalles en nog wat aan vast te snoeren. Interessant voor wie later constateert dat er nog wel een paar liter extra mee mag …

Conclusie

Nu je gewapend bent met de belangrijkste overwegingen, is het kwestie van je emoties af te wegen tegen je ratio. Coole zijtassen kunnen ook de ruige look van je motor bepalen, weet je wel. Kom je er op het einde van de rit toch niet uit: vergeet dan niet dat je ook kan combineren. Degelijke soft bags aan de zijkant, een harde topkoffer en hier en daar wat kleinere, enkelwandige softbags voor de spullen waar je snel bij wil. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Op een rijtje

Zachte zijtassen

Voordelen
Minder risico op verwondingen (+ voor avonturiers)
Goedkoopst
Makkelijk te monteren
Lichtgewicht
Repareerbaar
Smallere opbouw
Makkelijk draagbaar
 
Nadelen
Weinig bescherming tegen diefstal
Inhoud moeilijk te organiseren
Inhoud minder goed beschermd tegen stoten
Waterdichte binnentassen niet altijd standaard
Geen ruimte voor grotere items (helm)

Plastic koffers

Voordelen
Makkelijk af te nemen en in te laden
Afsluitbaar en veilig
Beschermt de inhoud
Altijd waterdicht
Goedkoop
 
Nadelen
Fragieler dan aluminium
Zwaar
Montagerek nodig
Vast volume / breedte
Waterdichtheid na beschadiging

Aluminium koffers

Voordelen
Ruige ADV-look
Afsluitbaar en veilig
Beschermt de inhoud
Altijd waterdicht
Uitbreidbaar
Toplader = gebruiksgemak
 
Nadelen
Zwaar
Montagerek nodig
Vast volume / breedte
Waterdichtheid na beschadiging

Tekst en foto's: Pieter Pacques

Geschreven op 14 november 2024
© Motoren & Toerisme