Pasprobleem
In de motorpraktijk blijkt de toepassing echter nog problematisch. De ronde, kleine Galaxy Buds passen perfect onder elke helm. Zeker met een buff op je hoofd en oren blijven ze mooi op hun plek zitten en storen ze helemaal niet tijdens de rit. Maar het ANC is niet performant genoeg om motorgeluiden mooi te filteren. Het samenspel van alle geluiden op de motor blijkt nog te complex om weggefilterd te worden. Je hoort het systeem letterlijk achter de feiten aanhollen en dat is soms nog vervelender dan het geluid op zich. Als oplossing tegen geluidshinder voldoen ze dan ook niet.
De Sony oordopjes bewijzen dat ze dat wel kunnen. Ik heb ze eerst getest in een Lazer Jethelm en die kon ik (ook met een buff aan) redelijk vlot opzetten terwijl de oortjes op hun plek bleven. Door de grotere bouw van de dopjes voelde ik wel wat druk op de oren, maar dat was doenbaar. Eens ik reed was het ook merkelijk stil in mijn helm. De combinatie van natuurlijke blokkering door het ‘memory foam’ op de dopjes en de zeer performante ANC werkt goed. Bij plotse hoofdbewegingen (waardoor de frequentie van het geluid wijzigt) moest de software even corrigeren, maar het werkt dus wel. Ook GPS-instructies en muziek kwamen mooi door. Stilstaand kan je zelfs de ingebouwde microfoon gebruiken voor gesprekken, maar al rijdend lukte dat niet. Het probleem van de WF-1000XM4 werd echter duidelijk toen ik probeerde met andere helmen. Bij een integraal of adventure helm kreeg ik op geen enkele manier de helm op mijn hoofd met de oortjes op hun plek. De grotere bouw en scherpe randen zorgden ervoor dat de oortjes bij het opzetten achter de rand van de helm blijven hangen. Bij een systeemhelm kon ik het geheel wel opzetten, maar zodra het kinsttuk dicht ging werd de druk op de oren te groot om comfortabel rond te rijden. Bij de Samsung’s lukte dat bij alle helmen wel, maar als geluidsbescherming is dat dan weer geen oplossing. Het zou kunnen dat het bij sommige specifieke helmen wel lukt, maar we mogen concluderen dat het niet evident is.
Conclusie
Deze hoogtechnologische oordopjes doen perfect waar ze voor gemaakt zijn en op vliegtuigreizen en in andere omstandigheden heb ik van beide genoten. De Sony’s zijn duidelijke performanter, maar ook een stuk duurder. Als je een muziekpurist bent, lijkt dat dan ook de juiste keuze. De Samsung’s zijn goedkoper, compacter en voldoen voor normaal gebruik ook prima. In een helm kan je ze dus ook gebruiken als luidsprekers om je GPS te horen, maar als gehoorbescherming voldoen ze niet. De conclusie kan dan ook enkel zijn dat deze systemen op dit moment nog geen bruikbare toepassing zijn voor motorfietsen. Enkel in een jethelm met ruim plaats rond de oren zou je de MF-1000XM4 al kunnen overwegen. Het blijft dus nog even wachten op nog compactere modellen met verder verfijnde technologie. We verwachten ook al een tijd dat grote producenten als Sena of Cardo in hun helmsystemen ANC zouden integreren, maar het feit dat ze dat (nog) niet doen wil zeggen dat het technologisch niet zo evident is. Toch nog even die klassieke oordopjes gebruiken dus.