Getest: Bell Broozer

Sinds vorige zomer begeven we ons op pad met de nogal uitbundig ogende streetfighter helm van Bell. Zo’n beetje de cabriolet onder de motorhelmen: deels fullface, deels moduleerbaar, deels jethelm. Zonder de verwijderbare kinbeugel heb je een TopGun-achtige jethelm en met de kinbeugel op zijn plaats, heb je een integraal helm. ‘Niets nieuws’ hoor ik je denken, er waren reeds de Rogue en de EXO Convert, maar in vergelijking met beide helmen heeft de Broozer een solidere polycarbonaat kinbeugel. De N44 van Nolan had dit ook, maar deze had evenwel een totaal ander doelpubliek voor ogen. Veel concurrentie is er dus niet vinden voor de agressieve streetstyle Broozer. Betrekkelijk uniek helmpje. Let’s ride.

De Bell heeft een richtprijs van € 259.95 en begeeft zich daarmee aan de leuke kant van de markt. Hij is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en mijns inziens zien ze er allemaal even gelikt uit. Qua features zijn we echter snel uitgepraat: een mooie 1350 gram, een dubbele certificering (integraal & open), verstelbare schuifopeningen aan bovenkant en op kinbeugel, 3 verschillende helmschalen voor maximaal comfort en veilig maatbereik, en een anticondens vizier. Daarbovenop krijg je bij de helm zowel een helder als een donker vizier.

Cool & comfortabel.

Bij het opzetten valt onmiddellijk op dat mijn fragile schedel perfect compatibel is met de constructie van de helmschaal + binnenvoering, en in vergelijking met vele andere jethelmen heeft deze Bell een uitstekende rondom aansluiting. Zowel in de nek, als aan de zijkant van mijn aangezicht en voorhoofd sluit de helm netjes en comfortabel aan. Hoe meer openingen en kiertjes op dit gebied, hoe meer de wind vrij spel heeft en voor kabaal kan zorgen. Bij gebruik als jethelm zal later duidelijk worden dat het zonder kinstuk best meevalt qua geluidsdemping. Hij hoort zeker niet bij de luidruchtige jet’s, alhoewel oordopjes natuurlijk (sowieso) een must zijn. Het neerklapbaar vizier werkt eenvoudig met 2 lipjes aan weerszijden en loopt uitermate ver door naar beneden.

De kinbeugel is eenvoudig te verwijderen (eens je het trucje kent). Simpelweg het vizier omhoog schuiven en de twee grijze lipjes onder de kaaklijn naar beneden trekken, zodat de kinbeugel met een klikje loskomt en dan schuif je hem voorwaarts uit zijn geleiders. Mijn motorische capaciteiten lieten het niet toe, om hetzelfde uit te voeren met handschoenen aan. Evenwel haalbaar als je de helm op je hoofd hebt, maar nog eenvoudiger als je hem los in je handen hebt. Op enkele seconden is de kinbeugel verwijderd. Maar dan … euh … waar laat je dat kinstuk? Thuis? In je binnenzak? Wie effectief met een streetfighter of andere naked rond rijdt, zal dus vóór de rit een keuze moeten maken. Persoonlijk ben ik constant onderweg met koffers en zelfs tanktas, dus met ruimschoots voldoende opbergruimte voor het kinstuk.

Streetcredibility

Als jethelm valt hij op door zijn comfort, gebruiksgemak, groot vizier en geluidsdemping (in vergelijking met andere jet’s natuurlijk). Als je inclusief het kinstuk onderweg bent, merk je dat hij netjes stabiel blijft als je met je tronie vol in de windstroom zit, dat hij uiterst licht aanvoelt en er verdraaid goed uitziet. Op de autostrade klieft hij mooi de wind, zonder veel opwaartse stuwkracht. Onthoud hierbij dat het geen race/snelheidshelm is. Legale autostrade-snelheden zijn de limiet van deze Broozer om het comfortabel en dus veilig te houden. De verkoeling werkt zoals het dient te werken en de schuifjes zijn gemakkelijk te manipuleren met handschoenen aan. Vooraan zijn de ventilatiemogelijkheden zowat gelijk aan iedere systeemhelm. Er zijn evenwel achteraan geen uitlaatkanalen voorzien. Onderaan de helm, aan het kinstuk, heeft de wind echter vrij spel en duikt turbulentie op. Er is trouwens geen dubbelvizier mogelijk, dus voor winters gebruik scoort hij maar matig.

Conclusie

Ben je te vinden voor een degelijke, opvallende streetfighter helm, waarbij de looks duidelijk primeren boven een allround-12-maanden inzetbaarheid, dan ben je met de Broozer aan het juiste adres. Een prima jethelm gecombineerd met een agressief gestylede fullface helm. Ik zou hem ook in die volgorde benaderen: een degelijke volwaardige jethelm, die je kan pimpen naar een fullface. Er zijn een smak uitvoeringen (graphics) beschikbaar, zolang je je kan verzoenen met zwart als hoofdkleur. De link naar nakeds en streetfighters is aanwezig, maar volgens mij absoluut niet determinerend. Hij matched met meerdere types van motoren.

Voetnoot: Best de vertaling niet opzoeken van Broozer. Dit doet ‘m geen eer aan.

 

Tekst en foto's: Pieter Pacques

 

Geschreven op 17 mei 2021
© Motoren & Toerisme