Getest: Nolan X-804 RS Ultra Carbon Ala

Een buitenschaal in koolstofvezel, een aerodynamisch ontwerp, een sportieve kleurstelling en een dikke spoiler: meer had deze Nolan X-804 RS Ultra Carbon niet nodig om mijn aandacht te trekken. Deze Italiaanse schone is het kroonjuweeltje uit de Nolan-lijn, maar zit hij net zo royaal om je hoofd als de looks doen vermoeden? Ik test ‘m uit!

In lijn met Nolans lange traditie is de X-804 RS Ultra Carbon duidelijk ontworpen voor de racerij. De helm is uit koolstofvezel vervaardigd en daarbij hielden de ontwerpers rekening met de aerodynamica, het draagcomfort, het gewicht en uiteraard de veiligheid. En omdat het oog ook wat mag, zet een blitse kleurstelling de zichtbare koolstofvezels nog wat extra in de kijker. Deze wit-zwarte variant heet de Ala, en daarnaast is de X-804 in maar liefst 19 andere kleurtjes te krijgen.

Lichtgewicht

De Nolan X-804 staat bol van sportief DNA. Dat begint bijvoorbeeld bij het gewicht. Mijn testmodel weegt slechts 1.420 gram in maat S. Dat is echt vederlicht, en toch slaagt de helm erin in alle aspecten stevig en veilig aan te voelen. De combinatie van dat relatief lichte gewicht en een zachte, ademende en antibacteriële binnenvoering maakt het draagcomfort bij lange ritten echt subliem. Op het kinstuk en net boven het vizier vind je zoals gebruikelijk afsluitbare luchtinlaten. Zo vind je er nog eens twee bovenop de helm, links en rechts. Helemaal achteraan en aan de zijkant van het kinstuk vind je de luchtuitlaten.

 

Maar een sportieve helm van koolstofvezel heeft ook nadelen. De geluidsisolatie is goed, maar bij hogere snelheden ervaar ik het windgeruis in de X-804 wel iets luider dan gemiddeld. Dat is prima voor wie z’n motor wil horen schreeuwen op circuit, maar niet goed voor je oren als je de hele dag op straat rijdt. Met oordoppen is dat natuurlijk geen probleem.

Bijzondere functies

De X-804 RS Ultra Carbon heeft een strak en modern design, met een aerodynamische vorm die niet alleen zorgt voor een esthetisch aantrekkelijke look, maar ook de luchtweerstand vermindert. Bij hogere snelheden blijft de helm mooi stabiel, en is er amper sprake van windturbulentie aan de achterzijde van de helm. Dit komt uiteraard het zicht ten goede.

Dankzij het extra brede en hoge vizier is het gezichtsveld uitstekend. Het vizier werd ook voorzien voor een anticondensvizier van Pinlock, al wordt dat niet meegeleverd. De vizierpositie is in 7 kliks instelbaar, van volledig open tot volledig gesloten met het slotje. In volledig gesloten positie is er een sluitsysteem (SVLS – Safety Visor Lock System) dat in het geval van een crash moet verhinderen dat het vizier openklapt. Racers kunnen deze Nolan ook voorzien van aftrekglazen (de zogenaamde ‘tear-offs’).

Om het vizier van de X-804 RS Ultra Carbon te wisselen moet je twee schroefjes losdraaien. Ergens vervelend als je snel van vizier wil wisselen, maar qua veiligheid is dat dan weer een plus. Dat er geen zonnevizier in dit type helm zit is evident, het is per slot van rekening een racehelm en een extra vizier zou het gewicht verhogen. Wie zich wil beschermen tegen zonlicht kan kiezen voor een donker of gefumeerd vizier, of kan eventueel een zonnebril dragen. Een brede conventionele zonnebril is niet handig dus best een bril die relatief smal is en met rechte benen. Ondanks dat de helm goed aansluit aan het hoofd is er ter hoogte van de oren voldoende ruimte gemaakt voor de benen van een bril, daardoor voel je dus geen vervelende drukpunten.

Het profiel van de spoiler werd geoptimaliseerd voor meer nekmobiliteit, vooral in de voorovergebogen racepositie. Een leuke extra voor zowel rijders die op circuit rijden als rijders die lange afstanden afleggen, is het pre-CamelBak hydratiesysteem. Zo is er dus een kanaaltje voorzien om zo’n drinksysteem op de helm aan te sluiten.

Pasvorm

De pasvorm van de Nolan X-804 RS Ultra Carbon is uitstekend. De helm is beschikbaar in acht maten, van XXS tot XXXL, en die delen vier maten van helmschaal. De verstelbare kinriem met dubbele D sluiting houdt de boel veilig vast. Om de binnenvorm van de helm optimaal om je hoofd te passen, zijn er ook extra stukken binnenvoering verkrijgbaar.

Conclusie

De Nolan X-804 RS Ultra Carbon is een uitstekende keuze voor motorrijders die waarde hechten aan veiligheid, comfort en stijl en prestaties. Hij biedt uitstekende bescherming, een comfortabele pasvorm en een goede stabiliteit. Dat maakt hem een ideale helm voor zowel dagelijkse ritten, als lange afstanden en circuitrijden.

De adviesprijs van de X-804 RS Ultra Carbon in de Ala-kleurstelling is €769,99.

Tekst: Wim Depraetere

Foto’s: Bob Van Mol

Geschreven op 17 april 2025
© Motoren & Toerisme