Getest: Shoei Hornet ADV Navigate TC-2

Een grote toertest met de Honda Africa Twin was het ideale moment om ook bijpassende kledij te testen. Wie wil er geen helm dragen die zowel qua stijl als kleur bij de motorfiets past? Natuurlijk moet zo’n helm  licht en goed van kwaliteit zijn en als het enigszins kan liefst ook nog eens niet te duur.

Tekst: Wim Depraetere

Foto's: Wim Depraetere, Pieter Paques, Shoei

Ons oog viel daarom op de Shoei Hornet ADV Navigate. De Hornet ADV werd door Shoei op de markt gebracht als een “Dual Sports Helm”, een type dat bruikbaar is in wisselende omstandigheden. De helm draagt dezelfde kleuren als de Honda Africa Twin waarmee we op pad waren dus qua kleurstelling was dat duidelijk ‘een match’. Niet dat je er beter gaat door rijden maar het geeft je  een goed gevoel wanneer je er goed uitziet. Eveneens niet onbelangrijk: je eigen zicht in deze helm. Op onze helm hadden we een helder vizier. Het vizier is standaard niet uitgerust met een anti-dampscherm.  Maar er wordt er wel steeds een standaard bijgeleverd dat je bij aankoop dan ofwel zelf monteert of dat eventueel aan de verkoper overlaat monteren. We hadden ook kunnen kiezen voor een donker scherm maar in die tijd van het jaar dat we de test deden, ergens half november, is het langer donker dan helder en dan nog meestal bewolkt. Zoals reeds gezegd is de helm van het type ‘trail’ en daar hoort dan een soort klep boven het vizier bij. Die klep helpt niet alleen om opspattend vuil tegen te houden, maar ze kan eveneens als zonnescherm gebruikt worden, al is dat toch wel wat beperkt. De helmklep kan in een handomdraai verwijderd worden en je hebt er geen schroevendraaier of iets dergelijks voor nodig. Handig wanneer de helm aan een poetsbeurt toe is.

Heel opvallend ten opzichte van een gewone integraalhelm is dat het op en afzetten van Hornet ADV niet zo gemakkelijk verloopt. Het afnemen is soms zelfs een beetje pijnlijk, de binnenbekleding sluit dermate goed aan dat de oren meer dan dubbel worden geplooid en getrokken. Anderzijds is er het voordeel dat de helm dan ook zo goed stevig op het hoofd staat en dat zelfs bij schokken. Tijdens offroad-passages, blijft het zicht goed. Ook op hogere snelheden op de weg bleef de helm goed zitten.

Men zou dan denken dat in zulke omstandigheden de klep als luchtvanger gaat tegenwerken, maar de luchtdoorlaten zorgen ervoor dat de functionaliteit van de klep niet verstoord wordt en dat tegelijk de rijwind niet storend werkt. De opening tussen de klep en de helmschaal zorgt dan ook voor een maximum aan luchtdoorlaat onder de klep. Op de achterzijde zorgen spoilers voor een betere stabiliteit door goede luchtgeleiding wanneer de snelheid en daarmee de luchtstroom opgedreven wordt.  Later is dit onderdeel nog getest op een naked motorfiets en zelfs daar stoorde de klep niet. Als belangrijk voordeel van de SHOEI HORNET ADV staat het bij mij zonder twijfel op nummer 1.

Bij de eerste keren dat ik de helm paste had ik toch wel wat schrik dat er snel hoofdpijn zou optreden omdat hij zo vast op het hoofd past maar zelfs na meer dan 2 uren onafgebroken rijden was er totaal geen ergernis te bespeuren. Een beter en veiliger sluitsysteem dan de ‘dubbele D-sluiting’ is er niet en daar hoeft er dan ook niet over uit te wijden behalve te vermelden dat je best eerst de vingers voldoende opwarmt alvorens te sluiten of te openen.

Qua verluchting had er wel iets meer mogen zijn. Zodra het zweet, om een of andere reden wat uitbreekt, vormt er zich makkelijk wat condens op het vizier en dat zelfs met het pinlock anti-dampscherm. In mijn geval was dat tijdens de fotoshoot op het strand van Marbella maar dat zullen we dan maar wijten aan het kopje in de helm. Ik ben er bijna zeker van dat dit zich bij om het even welke helm, op een open jethelm na dan, had zich voorgedaan.

De verluchtingsklep bovenop de helmschaal begon vanaf een zekere snelheid te vibreren. Het lawaai wat het klepje teweeg bracht was nu niet oorverdovend maar eens je weet dat het er is begin je je erop te fixeren en dan pas wordt het ergerlijk. Zodra dat je aandacht terug naar de weg en het rijden gaat, vergeet je dat reutelend verluchtingsklepje. Hopelijk is dit een eenmalig akkefietje op de testhelm anders moet ik dit als een duidelijk minpunt aanstippen.

Wanneer er toch iets ongelukkig zou gebeuren dan, kan de helm op een veilige manier van het hoofd gehaald worden. De Shoei is voorzien van het E.Q.R.S. (Emergency Quick Release System) hiermee trek je de onderste kussens weg en kan de helm veilig worden verwijderd voor verdere verzorging. Tot op heden hebben we dit systeem nog niet nodig gehad en hoop ik dat het ook in de toekomst onbeproefd blijft.

 

Naast het pinlockscherm dat tot het standaardpakket behoort levert Shoei nog een kingordijn en een neusstuk bij deze helm, die je in een handomdraai kan monteren. De Hornet ADV Navigate komt in vier verschillende kleurenstellingen steeds met hetzelfde Navigate-design. Wil je de Hornet ADV zonder Navigate-design, dan zijn er ook vier verschillende kleuren beschikbaar, zwart, matzwart, mat grijs en wit.

De Shoei Hornet ADV Navigate TC-2 kost € 619. Meer info en dealerlijst vind je op: www.shoei-europe.com

Geschreven op 23 maart 2020
© Motoren & Toerisme