Bij de eerste keren dat ik de helm paste had ik toch wel wat schrik dat er snel hoofdpijn zou optreden omdat hij zo vast op het hoofd past maar zelfs na meer dan 2 uren onafgebroken rijden was er totaal geen ergernis te bespeuren. Een beter en veiliger sluitsysteem dan de ‘dubbele D-sluiting’ is er niet en daar hoeft er dan ook niet over uit te wijden behalve te vermelden dat je best eerst de vingers voldoende opwarmt alvorens te sluiten of te openen.
Qua verluchting had er wel iets meer mogen zijn. Zodra het zweet, om een of andere reden wat uitbreekt, vormt er zich makkelijk wat condens op het vizier en dat zelfs met het pinlock anti-dampscherm. In mijn geval was dat tijdens de fotoshoot op het strand van Marbella maar dat zullen we dan maar wijten aan het kopje in de helm. Ik ben er bijna zeker van dat dit zich bij om het even welke helm, op een open jethelm na dan, had zich voorgedaan.
De verluchtingsklep bovenop de helmschaal begon vanaf een zekere snelheid te vibreren. Het lawaai wat het klepje teweeg bracht was nu niet oorverdovend maar eens je weet dat het er is begin je je erop te fixeren en dan pas wordt het ergerlijk. Zodra dat je aandacht terug naar de weg en het rijden gaat, vergeet je dat reutelend verluchtingsklepje. Hopelijk is dit een eenmalig akkefietje op de testhelm anders moet ik dit als een duidelijk minpunt aanstippen.
Wanneer er toch iets ongelukkig zou gebeuren dan, kan de helm op een veilige manier van het hoofd gehaald worden. De Shoei is voorzien van het E.Q.R.S. (Emergency Quick Release System) hiermee trek je de onderste kussens weg en kan de helm veilig worden verwijderd voor verdere verzorging. Tot op heden hebben we dit systeem nog niet nodig gehad en hoop ik dat het ook in de toekomst onbeproefd blijft.