Getest: SHOEI NXR Equate

Conservatief zou ik mezelf ook niet noemen: meestal doe ik niets liever dan nieuwe dingen uitproberen. Alleen bij motorkledij ligt dat anders. Als ik (na eindeloos vergelijken) eenmaal voor een bepaald merk of model heb gekozen, is het moeilijk me tot ontrouw te verleiden. Zeker wat helmen betreft ben ik extreem kieskeurig: je hebt maar één hoofd, dus dat steek je niet in om het even welke eierschaal.

De vereisten

Akkoord, ik ben niet de meest makkelijkste klant als het op helmkeuze aankomt. Niet alleen wissel ik verschillende motoren met elkaar af, waardoor mijn zithouding erg verschilt, ik heb ook nog een stel andere eisen. Zo wil ik een zo licht mogelijke helm die fijn afsluit onderaan op koude winterdagen en toch fris aanvoelt bij temperaturen boven de 30 graden. (Mijn vorige helm kreeg op reis temperatuurschommelingen van min 10 tot plus 45 te verwerken, en kreeg ook zoveel stof en zweet te slikken dat een uitneembare en wasbare binnenvoering ook een absolute vereiste is.) En ik rij graag met een open vizier, maar hou niet van zonnekleppen, dus er moet voldoende ruimte zijn voor brilbeentjes. Maar toch wil ik graag een stille helm, die overal mooi aansluit.

Dat ik meer van integraalhelmen dan van systeemhelmen hou, is iets persoonlijks. Akkoord, het is fijn als je om de weg te vragen even je helm kan openklappen, maar eigenlijk is het toch gezellig als je hem gewoon even afneemt om een praatje te maken. En integraalhelmen zijn toch veiliger, of zo voel ik het in elk geval aan. Bovendien zijn ze ook een flink stuk lichter en aerodynamischer, zodat mijn nek, toch al overbelast door teveel laptopuren, minder winddruk te verduren krijgt. Helaas vind je zelden, en steeds minder, al helemaal buiten het echte sportsegment.

De kandidaat

De Shoei NXR kwam al snel bovenaan de lijst met opties te staan: licht, sportief en relatief betaalbaar. Niet echt goedkoop, maar dat hoeft ook niet; op iets dat je hoofd beschermt, moet je niet per se tot de laatste cent bezuinigen. Mooie helm ook, en toch redelijk tijdloos en door de eerder neutrale kleurstelling (matzwart met een overdwarse driekleurige streep) goed te combineren met allerlei motoren. Alleen… zwart is een pak warmer dan wit, want kaatst het zonlicht minder terug, en ook naar zichtbaarheid en veiligheid toe zijn er betere kleuren denkbaar.

Dat ik me toch liet verleiden, had veel te maken met de pasvorm: de helm zat me als gegoten en bood een heel breed zicht in zowat elke zithouding. Bovendien is de NXR erg licht én compact: de AIM buitenschaal wordt in vier verschillende groottes gemaakt, zodat elke helmmaat de kleinst mogelijke buitenschaal meekrijgt. Minder gewicht en minder winddruk dus. En op warme dagen zou de ventilatie soelaas moeten bieden: de NXR heeft één raster voor kinventilatie en drie topventilaties vooraan die frisse lucht binnenlaten. Achteraan zijn er zes uitgangen, waardoor de lucht weer naar buiten geblazen wordt; ideaal dus om het hoofd koel te houden.

Ook de afwerking is fraai: de voorgevormde opening zorgt ervoor dat je er makkelijk in en uit geraakt (zonder pijnlijke oren) en dat de helm toch goed afsluit onder de kin. De kussentjes zijn ook zo ontworpen dat je er moeiteloos een bril of zonnebril kan tussenschuiven, en er ruimte is voor intercom of zelfs oortjes. Het hele binnenwerk is uitneembaar en wasbaar, en de wangkussens kunnen in geval van nood ook makkelijk met één beweging verwijderd worden. Een zonneklep is er niet, maar persoonlijk vind ik dat geen gemis, en het scheelt ook weer gewicht. De kinriem sluit met een dubbel D sluiting: misschien niet de snelste en de handigste optie, maar wel veruit de veiligste.

Het verdict

Intussen heb ik de NXR ruim een jaar lang in zowat alle omstandigheden getest. Warm en koud, zonnig en in stortbuien, op offroad-ritjes en op de weg, bij hoge en lage snelheden. En het moet gezegd: hij doet het in al deze omstandigheden prima.

Op koude winterdagen houden de aansluitende kinkussens de koude rijwind perfect buiten, terwijl de ventilatie ervoor zorgt dat het ook in de zomer aangenaam rijden blijft. En voor een zo goed geventileerde helm is de NXR ook opvallend stil, wat ook communiceren heel makkelijk maakt. Ook in regenweer doet hij het prima: de vorm zorgt ervoor dat er geen water in je nek lekt, en ook het bijgeleverde pinlock-vizier doet zijn werk prima. Dampt er toch nog iets aan, dan biedt de tochtstand uitkomst: zelfs bij hoge snelheden blijft het vizier netjes openstaan. Kortom: voor minder dan 500 euro heb je niet alleen een uistekende, comfortabele en veilige helm, maar ook nog eens een mooi en modieus exemplaar. En wie de helm graag een persoonlijker touch wil geven, kan zich nog altijd met krijtstift uitleven op het matte oppervlak. Van bloedgroep tot bloemenpatroon: veel tekenplezier!

 

Prijs 476€

Info: www.rad.eu

 

Tekst: Gaea Schoeters - Foto's: Trui Hanoulle, Dries Desender

Geschreven op 22 april 2021
© Motoren & Toerisme