Airbagtest Helite E-turtle

Motorrijden zal altijd geassocieerd worden met een grote kwetsbaarheid. Maar de technologie staat niet stil en slimme koppen werken onverdroten door om hier iets aan te doen. De airbagtechnologie is hierin een belangrijke evolutie. 

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Bob Van Mol

Het Franse Helite is zo’n een speler die zich doelgericht focust op deze airbagtechnologie en hierin ondertussen is uitgegroeid tot een expert. Niet enkel voor motorrijders maar ook voor andere sporten zoals paardrijden of fietsen. Het is een technologie die we natuurlijk al langer aantreffen in onze wagens maar die nu dus verwerkt wordt in onze kledij. Naar mijn gevoel één van de belangrijkste stappen in onze veiligheid. Ik rij sedert een half jaar met de elektronische Helite E-turtle om te ondervinden dit product in de praktijk presteert. 

Helite E-turtle

Elektronisch of mechanisch

Als je een dergelijke vest aankoopt zijn er enkele keuzes die je moet maken. Zo biedt Helite de keuze tussen een model dat wordt ontstoken door een mechanische handeling of een elektronische impuls. Die eerste wordt verbonden met een koord aan de motor, als je dan van de motor valt, blijft het koord aan de motor en trekt deze een pin los in de vest waardoor de gasfles de vest in milliseconden opblaast. Het elektronisch systeem maakt gebruikt van een bewegingssensor die verwerkt is in de vest en die een ongeval registreert vanaf 25 km/u en de gasfles ontsteekt. Je hebt ook een sensor die je op de voorvork bevestigd die een aanrijding kan detecteren vanaf 0 km/u en die het signaal doorstuurt naar de vest. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Het koord kan in de weg zitten en moet telkens worden vastgeklikt terwijl het elektronische systeem moet worden opgeladen, dus als de batterij leeg is, werkt het systeem niet. Daarnaast moet je erop vertrouwen dat het elektronische systeem zijn werk doet en persoonlijk heb ik meer vertrouwen in een mechanische ontsteking. 

Zichtbaar of niet zichtbaar

Je hebt ook de keuze tussen een airbagvest die je over je motorkledij draagt, een airbag verwerkt in je motorvest of een airbagvest onder je motorkledij. Die eerste is handig om aan en uit te doen, maar helaas is het een weinig sexy toevoeging aan je motorgaderobe en verpest het misschien de stoere uitstraling van je dure motorkledij. De airbagvest onder je motorkledij heeft dat probleem niet maar kan in de zomermaanden die laag te veel zijn en voor verhitting zorgen terwijl het minder vlot is om aan en uit te doen. Bovendien is het moeilijk in te schatten of er onder je bestaande kledij voldoende vrije ruimte is om een airbag zonder zorgen te laten opblazen. Onder een lederen pak zal dat bijvoorbeeld krap worden. Deze zichtbare airbagvest is verkrijgbaar in een subtiele zwarte kleurstelling of in een fluogele uitvoering zodat iedereen je zeker heeft gezien.  

Helite E-turtle

Gebruik

Ondertussen heb ik al vele duizenden kilometers gereden met de airbagvest en met grote opluchting kan ik zeggen dat ik ze voorlopig nog niet in actie heb gebracht. Dus blijft de ervaring voorlopig bij het praktisch gebruik van de vest. Hoewel ik minder enthousiast ben over de uitstraling vertrek ik niet meer zonder. Tenslotte is het een kleine moeite en eens je rijdt, heeft de vest geen invloed op je bewegingsvrijheid. Helaas is het wel weer iets extra waaraan je moet denken. Vooral het opladen van het systeem vraagt een gedragswijziging. En ook de aan en uit knop mag je niet vergeten als je op en af de motor stapt. Het is dikwijls gebeurd dat ik het systeem vergeet aan te zetten waardoor de vest dus van geen nut was geweest bij een ongeval. Omgekeerd is het ook niet handig voor de batterijen als de vest actief blijft als je niet aan het rijden bent. Het mechanische systeem is hierin makkelijker voor die gedragswijziging. In het ruggedeelte zit wel een beschermingsplaat die altijd een zekere extra bescherming biedt, ik heb deze eruit gehaald omdat er al één in mijn motorvest zit. Er zijn trouwens verschillende uitvoeringen voor alle discipline van het motorrijden zoals offroad, circuit of straatgebruik. 

Prijzen

Helaas blijft het een prijzig accessoire dat bovenop de waslijst aan kosten komt van het motorrijden. Maar het cliché is opnieuw al te waar, want op veiligheid staat geen prijs. Reken op ongeveer € 500,00 voor het mechanische systeem en iets meer dan € 600,00 voor het elektronische. De meeste andere merken schommelen ook rond deze prijs al is er een belangrijk verschil tussen vesten die wel of niet herbruikbaar zijn. Vesten die niet herbruikbaar zijn, moeten terug worden opgestuurd om rijklaar gemaakt te worden, dit kost soms behoorlijk veel en is een heel gedoe. Met het Helite systeem moet je enkel een nieuwe gasfles kopen die je eenvoudig zelf kan vervangen. Daarnaast biedt het Helite systeem één van de grootste volumes tegenover gelijkaardige concurrenten, en het is uiteindelijk dat volume dat je tegen die impact beschermt. Vooral de nek en het achterste wordt meer dan bij andere merken beschermd en laat die eerste nu net van levensbelang zijn. Het is voor mij altijd al een raadsel geweest waarom de nek met traditionele kledij zo goed als niet wordt beschermd, deze airbagvest is daarvoor een goede oplossing zonder dat er iets in de weg zit tijdens het rijden. 

Helite E-turtle
Voorbeeld opgeblazen vest. Foto website Helite.

Conclusie

Als je de reacties leest van motorrijders op het internet die de vest wel al in actie hebben ondervonden, dan kan je alleen maar concluderen dat iedereen laaiend enthousiast en vooral dankbaar is voor de gemeden schade. Zelf ben ik afhankelijk geworden van deze vest en voel ik mij kwetsbaar zonder. Ik ben er dan ook rotsvast van overtuigd dat deze evolutie na de elektronische rijhulpsystemen één van de grootste stappen is voor onze veiligheid. Ik hoop niet dat ze het ooit gaan verplichten, maar ik zou het iedereen wel aanraden die geregeld onderweg is met de motor. 

Meer informatie: https://en.helite.com/products/eturtle-airbag-motorcycle/

Geschreven op 14 oktober 2021
© Motoren & Toerisme