Getest: Halvarssons Mora & Malung

Bij Zweden denkt het cliché aan merken als Ikea en Volvo, maar daar hoort nu ook Halvarssons bij. Subtiel, maar met trots prijkt de Zweedse vlag op de jas als uithangbord van de Scandinavische “premium” kwaliteit. Ik heb exact een jaar met dit motorpak gereden, en het heeft mij letterlijk doorheen alle weersomstandigheden begeleid op de meest diverse motoren. 

En die verschillende weersomstandigheden mag je vrij letterlijk nemen, van het koude noorden in Noorwegen tot het broeierige zuiden in Toscane. Het all-season motorpak bestaat uit de Mora jas en de Malung broek. De Mora is er in twee verschillende kleuren, zwart-donkergroen en zwart-blauw. De Malung broek is er enkel in het zwart en algemeen is de kleurcode bij Halvarssons vooral sober en overheerst de zwarte toon. Handig voor de neutrale motorrijder die geen oranje of felgroene accenten in zijn motorpak wil om zijn favoriete merkenkeuze te verraden. Dit kwam ook te pas met de vele presentaties van verschillende merken waarbij de Mora opvallend goed paste bij elke motor, zeker bij de BMW R 1250 RT die wij een tijdje als langeduurtester hadden. 

Naar de ruimte

Halvarssons zet hoog in op kwaliteit en is ontworpen door motorrijders uit Scandinavië die in barre omstandigheden alsnog de baan op willen. Geen enkel klimatologisch excuus mag een belet vormen om op avontuur te gaan. Op de website van Halvarssons vind je een waslijst aan materiaalkeuzes en technieken die hiervoor moeten zorgen. Het meest opvallende is Outlast. Deze stof is verwerkt in de uitneembare binnenvoering en zou ontworpen zijn voor de ruimtevaart om extreme temperatuurswisselingen op te vangen. En ik denk dat elke motorrijder zich hierin wel herkent. Je begint vroeg in de ochtend aan vriestemperaturen en tegen de middag loopt het kwik op naar twintig graden, hetzelfde fenomeen van extreme temperatuurverschillen geldt als je in de bergen rijdt. Normaal stop je dan even om een extra laagje aan of uit te trekken. Niet altijd even handig en vooral tijdrovend op dagen met lange afstanden. Het Outlast-principe werkt op basis van “phase changing materials”. Miljoenen microscopische capsules met een natuurlijke wax absorberen warmte of geven warmte af als hun staat veranderd van vloeibaar naar vast of omgekeerd. Een interessante technologie die ook gebruikt wordt in de isolatie van gebouwen. Zo krijg je dus een regulatie van de temperatuur in beide richtingen. Ik heb met dit motorpak dan ook in temperaturen gereden van 5 graden maar evengoed 35 graden. Toch verkies ik om in een langere periode van extreem warm weer de Oulast binnenvoering zowel in de jas als de broek te te verwijderen, het voelt gewoon lichter aan en het is redelijk eenvoudig. Er zijn ook voldoende ritsen en openingen om de wind doorheen het pak te laten waaien. Deze natuurlijke verkoeling is heerlijk tijdens het cruisen. 

Bescherming

Uiteraard zijn de kwetsbare plekken voorzien van CE-gecertificeerd bescherming, zoals de ellebogen en schouders. Deze zijn ook verstevigd met Halvarssons “HI-ART” materiaal dat in huis is ontwikkeld en gepatenteerd. Het zou het textiel op deze plekken maar liefst 500 procent sterker maken. Niet alleen handig bij een schuiver maar ook voor de levensduur van de jas omdat deze plekken sneller slijten Optioneel kan je een rugbeschermer kopen van Halvarssons die in tegenstelling tot sommige andere merken wel de volledige lengte van de rug beschermt. Zelfs met de verstevigde textiel plekken en bescherming blijft het pak in alle omstandigheden flexibel en ruim aanvoelen. Ook in de broek zijn de nodige verstevigingen aangebracht bij de knieën en heupen voor een maximale bescherming zonder in te boeten op het rijcomfort. 

Waterafstotend

Nog een paar klinkende namen waarmee de jas is uitgerust zijn Dryway en DWR. Die eerste is een water en winddichtmembraan terwijl het wel van binnenuit ventileert. Die tweede is een behandeling van het textiel om het water af te stoten en efficiënt af te voeren waardoor het sneller droogt. Maximale waterdichtheid wordt beloofd maar er zijn altijd omstandigheden waar het water toch zijn weg door al deze barrières weet te vinden. Het is eerder een uitzondering, maar bij de extreme plensbuien die ik vorig jaar heb ervaren is zelfs dit fort aan waterafstotende wallen niet bestand. Maar dan heb ik het over die zeldzame regenbui waarbij het eigenlijk verstandiger is om als motorrijder even aan de kant te gaan staan. Als je echt honderd procent waterdichtheid wilt ervaren moet je volgens mij een eendelige overall kopen die je over je motorpak trekt, want het is vooral bij de overgang van jas naar broek waar het soms toch wat nat wordt. 

Halvarssons Mora & Malung

Reiskoffer

Zoals het een echt adventure motorpak betaamt, heeft ook deze outfit van Halvarssons legio opbergmogelijkheden waardoor elk onmisbaar item van de motorrijder zijn plekje heeft. Bril, portefeuille, smartphone, sleutel en extra buff van Halvarssons die bij het pak past, hebben allen hun vaste positie in de motorjas zonder dat ze in de weg zitten. Via een resem aan riemen, draaiknoppen, velcrobanden en ritsen kan je de vorm van het motorpak perfect moduleren naar je lichaam. Je kan zelfs de binnenvoering van de jas en de broek met elkaar verbinden om de warmte optimaal bij te houden en als bijkomend voordeel blijft de broek ook mooi op z’n plek zitten. 

Halvarssons Mora & Malung

Conclusie

Na een jaar plezier met dit motorpak heb ik het gevoel dat er nog vele jaren bij kunnen. Het grootste voordeel van dit pak is zijn brede inzetbaarheid, zowel op het gebied van de seizoenen als aan boord van heel uiteenlopende types motoren. Ik heb in de zomer en winter gereden, maar evengoed op een BMW R 1250 RT als op een Suzuki Hayabusa zonder dat het verkeerd aanvoelde. Want ik hecht er wel belang aan dat het pak overeenkomt met de motor. Het pak is merkneutraal en lijkt zicht te schikken naar meerdere motoren in alle weersomstandigheden. Het is niet het goedkoopste motorpak, maar soms kies je beter voor langdurige kwaliteit dan voor goedkope vluchtigheid. De jas kost net geen € 700,00 en de broek € 490,00. Een aardige som maar met deze allrounder hoef je ook maar één motorpak in de kast te hebben hangen.

Meer info op: www.atrsuperstore.com

Tekst: Charly de Kinderen - Foto’s: archief

Geschreven op 24 februari 2022
© Motoren & Toerisme