Getest: Klim Latitude jas en broek

Klim krijgt gestaag meer bekendheid in motormiddens. Het Amerikaanse merk is gegroeid uit de wereld van de sneeuwscooters, en gebruikt de expertise die het in die uitdagende omstandigheden heeft opgebouwd nu ook voor zijn motorproducten. Het merk gaat er prat op naar de hoogste kwaliteit te streven, en steekt daarbij niet onder stoelen of banken dat dat een prijskaartje heeft. Wij hebben een jaar lang getest of die claim gerechtvaardigd is.  

De Latitude werd in 2011 gelanceerd als een allseason, polyvalente jas. Het was een soort manusje-van-alles dat je in bijna alle omstandigheden kon dragen. In 2018 werd de lijn verfijnd, en kwam de focus meer te liggen op het reisaspect. De Latitude krijgt daardoor nu het label ‘Touring’ mee en dat plaatje klopt helemaal. Dat wil niet zeggen dat je het pak niet kan gebruiken om af en toe het veld mee in te duiken, maar als je echt het merendeel van de tijd offroad wil rijden zijn er andere opties. Wij hebben een aantal keer een halve of zelfs hele dag zand gehapt met dit pak, en dan werd het soms wat warm, maar onoverkomelijk was het nooit.

Laminaat

De Latitude is dus gemaakt om te reizen, en dan is comfort een van de belangrijkste eigenschappen. Comfort in alle omstandigheden is gebaseerd op waterdichtheid, ademende eigenschappen en lichtheid. Klim kiest daarom voor laminering. Dat wil zeggen dat het goretex membraan in de stof ‘gekleefd’ wordt. Dat heet hier performance shell technology. De jas en broek hebben dus maar een enkele laag waarin alles verwerkt zit. Dat in tegenstelling tot andere concepten waarbij je soms tot drie uitneembare lagen hebt. En die eenlaagstechnologie werkt in de praktijk echt. Een jaar lang hield dit pak ons kurkdroog, zelfs de voorbije volledig uitgeregende maanden brachten de Latitude niet van de wijs. Een paar keer trotseerden we zelfs meerdere uren de regen en verliep dat prima. Tegelijkertijd bewees ook het ademende vermogen echt zijn kwaliteiten. Soms word je op warmere dagen in de regen niet nat van het hemelvocht, maar van je eigen transpiratie, en dat was hier nauwelijks het geval. Veel beter dan dit wordt het dus niet. Een bijkomend voordeel is dat de buitenlaag water echt afstoot. Als je na een lange dag in de regen je jas en broek uittrekt zijn ze niet zwaarder dan voordien, want het water blijft er niet inzitten. Dat wil dus ook zeggen dat je de volgende dag niet in een nat kloffie terug de motor op moet. En dat is een zegen.     

Dertig min

Heeft de laminaattechnologie dan geen nadelen? Eigenlijk niet. Het enige dat je kan bedenken is dat je op heel koude dagen geen extra isolatielaagje kan inritsen, en op heel warme het membraan niet kan verwijderen. Voor het eerste is de oplossing het dragen van een thermische basislaag. Dat is sowieso altijd een aanrader, want het optimaliseert de warmteregulering. Ikzelf draag ook in de zomer een basislaag. Dat is fijn voor het comfort, je trekt je pak veel makkelijker aan en uit, en zo’n laag laat zich veel eenvoudiger wassen dan een heel pak. Gewoon doen dus. Voor de warme dagen heeft de Latitude een nieuw uitgedacht ventilatiesysteem, met zes verticale openingen met rits. Twee onder aan de armen, twee aan de schouders en twee onder op de rug. De broek heeft vier ventilatie-openingen, twee vooraan en twee achter. Je kan bovendien ook de bovenste flappen van de centrale sluiting met handige haakjes openzetten. De hoeken worden dan ter hoogte van de schouders gefixeerd en flapperen niet tijdens het rijden. Die goede ventilatie wordt verder aangevuld met strategisch aangebrachte stoffen met climate tech cooling. Die zitten op plaatsen waar je wat meer zweet zoals de knieholtes en ellebogen, en zorgen voor extra verfrissing. Dat werkt tot gewone zomerse temperaturen prima. Enkel bij plus dertig graden stoot het systeem op z’n limieten, maar dan moet je gewoon overschakelen op een echt doorwaaivestje.    

Nagelnieuw

Comfort is één ding, veiligheid is natuurlijk de andere bestaansreden voor een motorpak. Klim gebruikt voor de broek en vest een combinatie van geitenleer en de meest recente ontwikkeling in cordura, het zogenaamde 840D. Dat is nog wat lichter en flexibeler dan zijn voorgangers. Gelukkig moesten we die kwaliteiten niet op proef stellen, maar de stof blijkt bijzonder slijtvast. Na een jaar intensief gebruikt lijkt alles nog nagelnieuw. Er is geen pluisje of loszittende draadje te bespeuren. Binnenin zitten natuurlijk ook de nodige D30 protectoren aan de ellebogen, schouders, rug, knieën en dijen. Passieve veiligheid wordt voorzien door reflecterend materiaal dat zelfs bij lage lichtintensiteit werkt.   

Om de reiskwaliteiten verder te verfijnen krijgt de jas liefst elf afsluitbare zakken, waarvan twee verborgen compartimenten binnenin om belangrijke papieren te bewaren. De broek doet daar nog eens drie zakken bij. Na een jaar werken alle ritsen nog helemaal prima, en dat durft soms wel eens anders te zijn. Om geurtjes en ander onheil te bestrijden werd het geheel ook nog behandeld met een geur- en bacteriewerend product. De broek en jas zijn natuurlijk aanritsbaar, al helpt lening zijn wel om dat zonder hulp klaar te spelen.

Halssluiting

Het enige puntje van kritiek dat wij konden aanvinken is dat de sluiting aan de hals iets te compact werd uitgevoerd. Zeker als je in de winter een buff of iets dergelijks draagt, springt de sluiting al te snel open. Dat is voornamelijk hinderlijk als je een helm met dubbele-D  draagt (de veiligste optie) waarbij er traditioneel een groot deel van het kinriempje opbolt naar beneden. Dat riempje haakt dan vast een de halssluiting en hindert als je rechts of links wil kijken. Dat zou eenvoudig opgelost moeten kunnen worden met wat extra velcro of zelfs een magneet.

Conclusie

De Klim Latitude is niet minder dan een droom voor de veelrijder. In alle omstandigheden blijf je droog, en enkel op de allerheetste zomerdagen worden de comfortlimieten bereikt. Het pak is na een jaar nog als nieuw en de vele ritsen lopen gesmeerd. Veel beter dan dit wordt het dus niet. Zoals gezegd hangt daar een passend prijskaartje aan vast. De jas kost immers € 769,00 en de broek € 585,00. Reken daar nog een of twee basislagen bij en dan zit je aan een fiks bedrag. De Latitude is dat echter gewoon waard. Comfort is immers veiligheid, en wie veel rijdt zal dankzij een goede uitrusting veel ergernis, lichamelijk leed en zelfs geld besparen door in optimale omstandigheden in het zadel te kruipen.

Kleuren – Jas: Zwart, Grijs, Zwart-rood, Hi-Vis – Broek: Zwart – Grijs

Alle info en online shop: www.atrsuperstore.com

Tom Vander Sande

Foto's: Bob van Mol - Jonathan Godin - Pien Meppelink - Klim

Geschreven op 27 mei 2021
© Motoren & Toerisme