Getest: Lindstrands Oman

Lindstrands is in onze contreien niet het meest gekende merk van motorkledij, maar het Zweedse bedrijf heeft wel een lange geschiedenis. In de jaren 50 werd het opgericht als producent van motorschoenen. In de loop der jaren kwam daar een gamma motorkleding bij. Onlangs werd Lindstrands, samen met dat andere Zweedse motorkledingmerk Halvarssons, overgenomen door de grote Finse motordistributeur Duell. Die verankering garandeert de toekomst en de potentiële groei van de twee merken.

Als je denkt aan Scandinavië, hoort koude, sneeuw en nattigheid automatisch in dat plaatje thuis. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel van de hoogwaardige motorkleding in die omstandigheden geboren wordt. Als er ergens degelijke kledij nodig is, is het daar wel. En de Lindstrands Oman die we een jaar in uiteenlopende omstandigheden konden testen, bewijst dat hij kan meespelen in die omstandigheden. De veiligheid staat buiten kijf dankzij CE-gekeurde protectoren (de rugprotector is apart verkrijgbaar) en HI-ART versterkt textiel op de cruciale punten, maar dat spreekt eigenlijk voor zich in deze klasse. Veiligheid is de bestaansreden van het betere motorpak. We kunnen daarover dus kort zijn.

Ingeduffeld

De Oman is een echt adventure/offroad-pak met een fris design. De jas en broek zijn een meerlagig ontwerp met een uitneembaar Dryway+2.0 membraam en een uitneembare thermovest en broek met Innoborn isolatie. De opbouw in drie lagen zorgt er voor dat je het pak eigenlijk het hele jaar door in België kan gebruiken. In de winter zit je dan wel heel stevig ingeduffeld, maar op echt koude dagen komt dat goed van pas. Omdat het de afgelopen winter nooit echt koud is geweest zijn we zelf maar een paar keer met de thermovoering op pad geweest. Meestal volstond thermisch ondergoed en de twee buitenste lagen. Al moet ik daarbij vermelden dat ik helemaal geen koukleum ben. In wezen verkies ik altijd een dunne technische laag boven een dikkere thermovoering die altijd een beetje hindert, maar als het echt koud is heb je die toch nodig. Beter wat strak in het pak dan onderkoeld. Als je als woon-werkrijder het pak ook over je gewone kleding wil aantrekken pak je best ook een maatje ruimer, maar dat is de logica zelve. Bovendien kan je met twee handige, elastische stelbanden de pasvorm aan de zijkanten ruim aanpassen aan de omstandigheden. Zo wappert de vest nooit hinderlijk in de wind. De broek kan je ook met klittenbanden ruim verstellen op de heup.  

Middenklasse

De Oman bevindt zich met een richtprijs van € 499 voor de vest en € 399 voor de broek met bretellen mooi in de middenklasse, maar de afwerking is top. Zelfs na een jaar intensief gebruik in velerlei uitdagende omstandigheden zijn er amper sporen van gebruik. De stof pluist nergens, de klittenband zit nog overal mooi op z’n plaats en ook de ritsen werken nog allemaal zonder haperen. En dat laatste is wel een prestatie, want de flexibiliteit van een adventurepak vereist immers een massa van die handigheidjes. Al moet gezegd dat het bij de Oman eigenlijk nog meevalt. Veel hedendaagse vesten kan je winddoorlaatbaar maken door een resem aan ritsen te openen, maar bij de Oman hoef je enkel vooraan twee grote vlakken open te ritsen. Op de rugzijde kan de wind door een ingenieus ontwerp altijd ontsnappen, terwijl een grote flap er voor zorgt dat er toch geen water of lucht naar binnen kan. Je moet anderen dus nooit vragen om die risten even te openen of sluiten. Dat is soms wel het geval als je de broek aan je vest wil vasthechten, want bij die rits durft de stof zich er al eens tussen murwen, zodat ze moeilijker open en dicht gaat.

Embonpoint

Wij hebben de twee stukken echter enkel aan elkaar bevestigd als het hondenweer was. De bedekking aan de onderrug is ook ruim groot genoeg, zodat er nooit water langs die weg binnen kan dringen. De algemene waterdichtheid is op de Oman trouwens prima. Ik heb meerdere malen ritten van enkele uren in de stromende regen af moeten malen, en dan bleek het textiel in samenwerking met het membraan prima te functioneren. De DWR-behandeling van de buitenlaag zorgt er voor dat water een eerste barrière tegenkomt en de het binnenmembraan zorgt voor de rest. Enkel door mijn specifieke lichaamsbouw, met stevige buik, kroop er op sommige types motorfietsen wat vocht omhoog via de tank naar de onderbuik. De met neopreen afgewerkte overslag van de binnenrits slorpte dan wat vocht op, maar dat bleef heel lokaal zitten. Dat ligt dus eerder aan mijn embonpoint dan aan de kwaliteit van het textiel. Als alles mooi aansluit maakt water dus geen kans bij de Oman.

Fijne metgezel

Maar ook in het andere extreem bleek de Oman een fijne metgezel. Bij tests in de Marokkaanse woestijn met temperaturen richting 30 graden gebruikte ik enkel de buitenlaag van de Oman. Een gewoon crossharnas met netje zou dan nog handiger zijn, maar zelfs in die omstandigheden was het geen straf om enkele uren te raggen met dit goed geventileerde pak. Het draagcomfort bleef echt prima in die uitdagende omstandigheden en het zag er ook nog eens stoer uit. Als je zweet, kan de binnenzijde beginnen irriteren en schuren, maar dat was nooit het geval. Enkel in de nek is de stof wat ruwer en kan er wat irritatie optreden als je de neksluiting goed aanspant. Bij warm weer stond die echter meestal open, en bij koude droeg ik bijna altijd een Buff die irritatie vermeed, maar de afwerking in de hals met wat neopreen of een zachtere materie zou kunnen helpen om dat euvel in alle omstandigheden uit te sluiten.  

Tekst: Tom Vander Sande

Technische fiche Jas:

  • DWR behandelde buitenlaag, waterafstotende behandeling van de buitenlaag
  • HI-ART® versterkte bescherming op de schouders, ellebogen en knieën
  • CE goed gekeurde en verstelbare protectoren
  • Vergrote ventilatie openingen op de rugzijde voor een hoge lucht doorlaat
  • Kan voorzien worden van rug protector (niet inbegrepen)
  • Dry-way 2.0® functioneel membraan, ademend en waterdichte liner. Uitneembaar
  • Winter liner, uitritsbaar en voorzien van de beste isolatie Innoborn®
  • CE certificaat AA gekeurd motorpak.
  • Broek voorzien van grip vlakken op het zitvlak
  • Jas/Broek rits verbinding

Technische fiche Broek:

  • DWR behandelde buitenlaag, waterafstotende behandeling van de buitenlaag

  • HI-ART® versterkte bescherming op de knieën
  • CE goed gekeurde en verstelbare protectoren
  • Ventilatie-mapping door heel de broek
  • Dry-way 2.0® functioneel membraan, ademend en waterdichte liner. Uitneembaar
  • Winter liner, uitritsbaar en voorzien van de beste isolatie Innoborn®
  • CE certificaat AA gekeurd motorpak.
  • Broek voorzien van grip vlakken op het zitvlak
  • Jas/Broek rits verbinding
Geschreven op 13 mei 2020
© Motoren & Toerisme