Getest: Rev’it Poseidon 2 GTX

Een meerdaagse winterse roadtrip. Enkele motoren die luidkeels roepen om aan de tand te worden gevoeld. Penibele weersomstandigheden. Uren in het zadel en duizenden kilometers. Autostrades en gravelpaden. Zon, sneeuw en regen. Uitstekend. Dit klinkt als de perfecte omstandigheden om een motorpak naar waarde te schatten en de REV'IT! Poseidon 2 zou wel eens het ultieme moderne harnas kunnen zijn om deze opdracht comfortabel tot een goed eind te brengen.

Maar voordat we van start gaan, even terugblikken op de historiek van dit pak. Hoe bestaat het eigenlijk? Een motorpak waar een verhaal bij hoort…

De eerste versie van het pak, was al een geslaagde combinatie van de al even roemruchte Everest GTX en Defender GTX donoren. REV'IT! bevond zich met z’n motorpakken al snel tussen een soort flinterdunne grens tussen de adventure- & de touring-stijl. De Poseidon vindt net wat meer aansluiting bij het eerste type. Het was van bij aanvang onmiddellijk een flinke zoektocht om enige nadelen of miskleunen te kunnen vinden. Quasi alle eigenschappen van een top-pak werden dan ook door de klanten als ‘OK’ aangevinkt, inclusief een knap design, topkwaliteit, doordachte constructie en natuurlijk ook een Gore-Tex Pro shell.

Het blijft een soort conundrum (euh wat?) voor iedere motorrijder, als hij/zij voor het vraagstuk ‘motorkledij’ komt te staan. Welk budget wil ik besteden, Welke soort textiel wil ik, wil ik regenbescherming, welk soort regenbescherming wil ik hebben, hoe wil ik die regenbescherming verwerkt zien? Een uitneembare laag, verwerkt onder de buitenste stevige laag, of gelamineerd op de buitenste laag?  De Poseidon gaat gelijk voor de hoogste regionen : een 400D slijtvast schild als buitenste laag, gecombineerd met Superfabric en Seeflex verstevigingen, met daarbij nog een gelamineerd Gore-Tex 3L en 2L membraan. Hiermee garandeert Gore-Tex® een waterdichtheid van zomaar even (minimum) 28.000mm waterkolom. Andere gekende membranen schommelen eerder tussen 10.000 en 15.000mm. Perfect waterdicht als je rechtstaat, maar zittend op een zadel creëer je al snel zelf een druk op het membraan vergelijkbaar met een slordige 20.000mm. Je welgevormde achterste is dus in zijn droge nopjes, als je het omwikkelt met een modieus stofje van minstens 20.000mm waterkolom.

En toch, voor deze tweede versie is REV'IT! erin geslaagd om rekening te houden met de feedback van de klanten en zo het pak naar een nog hoger niveau te tillen. Lichter, soepeler en met een betere luchtdoorstroming. Nog meer en nog eenvoudigere verstelmogelijkheden.. Het blijft een relatief aansluitend pak en het heeft nog steeds een uitneembare wintervoering.

Let’s ride.

Het pak sluit reeds netjes aan, zonder veel te moeten rommelen met de vele stelriempjes en het ‘staat’ als gegoten. En als het toch niet zou aansluiten, dan verschuif of her-bevestig je maar wat aan de taille, onderbenen, onder- of bovenarmen en klaar is kees. In z’n wit/grijze uitvoering is het een echte eye-catcher en de reacties van de aanwezig fotograven op de maidentrip van het testpak zijn uitermate positief. Zoals je weet hebben die gasten hoofdzakelijk oog voor beeld, harmonie en het totaalplaatje, Hun duimen gaan spontaan de hoogte in. Ik ben hierbij alvast benieuwd hoe het flashy zilveren (wit dus) pak er na een wintertje dagelijks pendelen zal uitzien. Naast het goed ‘staan’, valt ook op hoe goed het pak wel ‘zit’ en daarvoor dient het natuurlijk. Met mijn 1m80 en 80kg nestel ik me in een maat medium voor vest en broek. Weliswaar de lange versie van de broek, anders neigt de broek veel te kort, zodra ik me op mijn zadel bevind.

De beschermingsstukken zitten perfect op hun plaats, zijn nauwelijks voelbaar aanwezig en toch voelen ze tevens heel solide aan. Je vind standaard SEEFLEX™ CE-level 2 protectiedelen ter hoogte, van ellebogen, schouders en knieën, en soepele CE-level 1 SEESMART™ protectie aan de heupen. Op de rug is enkel een lege plaats voorzien voor een rugbeschermer. Voor de gevraagde euro’s had ik die lege plaats toch eigenlijk liever ingevuld gezien door een evenwaardige rugprotectie. Zowel de rug, als de borst heeft voorzieningen voor een Seesoft RV rugprotector of een Seesoft DC-L1-B borstprotector. Maar er past evengoed een standaard D3O rugprotectie in.

 

We hebben het twijfelachtige geluk om de presentatie van de Africa Twin Adventure Sports in barslechte weersomstandigheden te mogen meemaken. Enerzijds zorgde het pak voor een ondoordringbare barrière voor de stormachtige regen en windvlagen, anderzijds keek ik wat met meelijden naar sommige collega’s bij wie de technische waterkeringen de aanvallende H2O niet kon buiten houden. Nadien volgde nog vier dagen van verschillende weersomstandigheden. Het verluchtingssysteem werkt (op dit type motor) feilloos. Er is een windstroom die vrij spel heeft op de aanwezige ventilatiemogelijkheden op de bovenbenen, de twee luchthappers op de borst en de ventilatieritsen op de bovenarmen. Zet je de twee ventilatieritsen op de rug ook nog eens open, dan zou de wind ook nog eens een uitgang moeten kunnen vinden, zonder dat je op z’n Michelin’s opgeblazen wordt.

Voor de frissere etappes was de bijgevoegde uitneembare thermische voering een welkom geschenk en voor mij als koukleum perfect compatibel tot een vijftal graden. Lager op de thermometer mocht de verwarmde soft shell van het Belgische 30Seven uit de bagage worden gevist. Bij de mouwuiteinde is er echter volgens mij een stukje stof dat niet helemaal is ondergedompeld in het laminaat-bad. Het soepel stofje dat je omplooit bij het aanspannen van de velcro’s aan de polsen, liet wat koude door. Maar nu zijn we aan het muggenziften, want eens de vest met de grootste verbindingsrits was gekoppeld aan de broek en ik bovenaan de kraag de extra nekkraag/stormflap bevestigde (eveneens GORE-TEX®), zat ik helemaal beschermd tegen de elementen.

Bedenkingen

Niets dan lof over het pak. Maar tevens ook wat bedenkingen bij de Poseidon II:

Tja, het kost wel wat natuurlijk. € 549,99 voor de broek en € 749,99 voor de vest. Kon er voor die prijs nu echt geen degelijke rugprotectie toegevoegd worden?

Denkend aan een mogelijke opvolger zie ik best wel wat obstakels opduiken.

Voor de rijders : Eens de stap gezet naar een gelamineerd goretex pak, is er volgens mij voor de heel-het-jaar-door-rijder, geen weg meer terug.
Voor REV'IT! : Hoe gaan zij in godsnaam dit pak nog verder kunnen laten evolueren of verbeteren?
Voor het wit/zilveren pak : Waar de vorige lichtkleurige Poseidon een donker ‘zitvlak’ had, heeft deze opvolger een witte gelamineerde lap gekregen. De scheenbenen zullen het al zwaar te verduren hebben in dagelijks gebruik, maar een wit zitvlak zal al helemaal snel een groezelig uitzicht krijgen. Anderzijds : als dit jou stoort, dan koop je toch gewoon de zwarte broek…

Bon, nu we toch bezig zijn : graag de Napoleon-achtige binnenzak van de vest wat lager positioneren. Tijdens de veelvuldige peage stops (tickets en betalingen) was het steeds een geprul om deze binnenzak te kunnen bereiken. De opening van de binnenzak zit doordacht tussen de rits en de bovenliggende flaps (met velcro). Het zakje is echter zo hoog gepositioneerd dat bijna heel de bovenkant van de kraag diende mee te worden geopend om erbij te kunnen. Indien het wat lager zou zijn, dan kon de kraag netjes gesloten blijven en diende je gewoon enkele velcro’s los te maken om erbij te kunnen.

High-end technische motorkledij die er ook nog eens goed uitziet, kost wat. Zoveel is zeker. Maar wat een combinatie van doordacht vakmanschap en topmaterialen. Klasse.

 

Tekst: Pieter Pacques

Foto's: Honda, Pieter Pacques

Geschreven op 31 januari 2020
© Motoren & Toerisme