Getest: Richa Brutus Gore-Tex

Het Belgische merk Richa is een gevestigde naam wanneer het gaat over touring-motorpakken. Ruim een jaar geleden kreeg ik de kans om de nieuwe Brutus-collectie uitgebreid te testen. Van de ijskoude, regenachtige omstandigheden op de Noordkaap tot de verzengende hitte en stoffige wegen in Sardinië. Ik heb dit motorpak onder diverse extreme omstandigheden flink op de proef gesteld.

Toen ik het motorpak zag hangen in de Brandstore van Richa in Oudenaarde, was ik meteen verkocht. Met een frisse uitstraling en de twee opvallende kleuraccenten, die doen denken aan de BMW GS Trophy-lijn of de iconische kleuren van de Honda Africa Twin, sprong dit pak in het oog tussen de andere zwarte motorpakken. Maar naast het visuele aspect, is comfort en kwaliteit minstens even belangrijk, zeker gezien de vele kilometers die ik jaarlijks afleg. Die kwaliteiten heb ik dan ook letterlijk op de proef gesteld tijdens mijn ritten naar de Noordkaap in Noorwegen en het eiland Sardinië. Toch bleken de extreme regenbuien in ons eigen land misschien wel de ultieme test.

Na hier en daar wat finetuning met de verstelbare straps rond de heupen, taille en armen, zat het pak als gegoten. Vaak is het beste moment van de dag wanneer je na een lange rit eindelijk dat motorpak kan uittrekken, maar dat gevoel kreeg ik totaal niet met deze combinatie. Om ruimte te besparen tijdens trips droeg ik de jas 's avonds gewoon als alledaagse jas. Misschien niet geschikt voor een chique diner, maar perfect voor een casual etentje of een ontspannen wandeling na een lange rit.

Ook op de motor zat het pak steeds comfortabel. Geen enkele plooi of drukpunt dat ook maar enigszins mijn rijplezier wist te verstoren. Bovendien is het pak relatief licht, waardoor het na een lange dag rijden geen zware last op je schouders legt. Dit maakt het geheel een uitmuntend comfortabele combinatie, zowel tijdens als na het rijden.

Richa Brutus
Lekker sturen met de Ducati Multistrada V4 S Grand Tour

Allround karakter

Dit motorpak is in meerdere opzichten allround te noemen. Allereerst is het ideaal om elk seizoen mee te trotseren. Zowel de jas als de broek zijn voorzien van een uitneembare thermische en waterdichte Gore-Tex laag. Wat bijzonder handig is, is dat je deze laag zowel over als onder je jas of broek kan dragen. Persoonlijk vond ik de pasvorm echter wat krap wanneer ik de extra laag over de jas wilde dragen. Daarom hield ik het voornamelijk bij het dragen onder de jas tijdens koude of regenachtige dagen, waar het absoluut het verschil maakte. En ik moet niemand vertellen dat we de afgelopen maanden meer dan genoeg regen hebben gezien. Hoewel het motorpak zich kranig weerde in zware stortbuien, blijft 100% waterdichtheid toch een utopie. Water vindt altijd wel een weg, vooral langs de vele ritsen en ventilatieopeningen, die op warme dagen juist een verademing zijn. Wil je complete waterdichtheid, dan blijft een apart regenpak toch de beste keuze.

Daarnaast is het motorpak veelzijdig inzetbaar op verschillende soorten motoren. De meest voor de hand liggende combo is natuurlijk te maken met allroadmotoren, maar het pak paste verrassend goed bij de sportievere BMW R 1250 RS. Ook de jas gecombineerd met een motorjeans, stond knap op de Kawasaki Ninja hybride.  Voor korte ritten in de stad gebruik ik de jas ook vaak op een scooter of kleinere motor. Zo blijf ik toch deels beschermd en comfortabel, zonder dat ik de hele uitrusting aan hoef te trekken.

Praktisch en veilig

Tijdens lange ritten is voldoende opbergruimte onmisbaar, en dit motorpak stelt op dat gebied niet teleur. Met vijf buitenzakken, inclusief een Napoleon-zak achter de voorflap, en vier binnenzakken, heb je in de vest voldoende ruimte voor al je essentiële spullen. Of het nu gaat om een kaart, sleutels, telefoon of snacks, alles is binnen handbereik zonder dat je een aparte tanktas of rugzak hoeft mee te nemen. Op de broek heb je ook nog eens vier zakken.

Veiligheid is een prioriteit voor elke motorrijder. De D3O L1 bescherming bij de schouders, ellebogen en knieën wordt standaard meegeleverd, en geeft je gemoedsrust zonder afbreuk te doen aan het draagcomfort. Voor wie op zoek is naar extra bescherming, is er altijd de mogelijkheid om te upgraden naar L2 protectoren. Ik heb gekozen voor de upgrade naar de D3O Viper L2 rugprotector. Optioneel kan je ook nog borst- en heupprotectoren plaatsen. De veiligheidsstiksels in de hoog-risicogebieden zorgen ervoor dat het pak extra scheurbestendig is.

Richa Brutus
Op de Triumph Tiger 900 Rally Pro

Conclusie

In de afgelopen zes jaar heb ik verschillende motoroutfits getest, zowel van duurdere als goedkopere merken. Eén ding is zeker: een goed motorpak is essentieel voor optimaal rijplezier, comfort en veiligheid. Het is begrijpelijk dat zo’n investering na de aanschaf van je motor even slikken is, maar kwaliteit is cruciaal. Je wilt echt niet rondrijden in kledij die stoort of die na een jaar al begint te slijten.

Na anderhalf jaar en duizenden kilometers in uiteenlopende omstandigheden kan ik met zekerheid zeggen dat dit motorpak nog geen tekenen van slijtage vertoont. Natuurlijk heeft de witte kleur zijn beperkingen; het ziet er fris uit, maar voor intensief offroad-rijden is het minder praktisch. Ik merkte dat ik soms bewust plassen vermeed om vlekken te voorkomen. Bovendien laten de magneten die de ventilatieflappen openhouden zwarte kringen achter op de witte buitenlaag, wat er esthetisch minder netjes uitziet. Maar buiten die punten heb ik weinig redenen tot klagen.

Toegegeven, met een prijs van € 579,99 voor de jas en € 429,99 voor de broek, bevindt dit pak zich aan de hogere kant van het prijsspectrum. Maar kwaliteit en comfort hebben hun prijs. Voor mij is het een investering die het dubbel en dwars waard is. Je zal me dan ook nog een hele tijd rond zien rijden in deze frisse combinatie.

Hier vind je meer informatie over de vest en hier over de broek

Tekst: Charly de Kinderen

Geschreven op 28 augustus 2024
© Motoren & Toerisme