Getest: Richa Infinity 2 Adventure

Het Belgische Richa heeft ondertussen een uitgebreide collectie adventure pakken, en volgt daarmee logischerwijze de groeiende markt van dat type rijders en motoren dat nog steeds in de lift zit. Wij kozen een jaar geleden uit de collectie een middenklasse, niet gelamineerde combi. Het blijkt een erg comfortabel geheel aan een scherpe prijs dat je eigenlijk het hele jaar door kan dragen.

Richa heeft in zijn gamma natuurlijk ook gelamineerde toppers zitten, maar die blijven erg prijzig en zijn qua draagcomfort toch nog een stuk stugger dan deze in 600D Cordura met ripstop uitgevoerde jas. Wat bij de Infinity 2 dadelijk opviel was het lichte gewicht van zowel de jas en de broek, en de flexibiliteit van het geheel. Die flexibiliteit zit hem in de eerste plaats in het uitneembare binnenmembraan (vervaardigd uit 10.000 mm LTD Aquashell) dat eigenlijk ook een overjasje is. Door een paar handige drukknoppen los te maken wordt dat membraan een echte regenjas die je over de vest kan trekken.

In de zomer is dat bijvoorbeeld handig als je in een korte bui terecht komt. Je steekt dat jasje dan gewoon bovenaan in de bagage. Als je het aandoet blijf jij en ook de hele jas mooi droog. Als het wat kouder is in het tussenseizoen draag je het gewoon aan de binnenzijde en dan functioneert het als regenvoering/windstopper. Het geheel is ook erg waterdicht gebleken, al zuigt de buitenstof natuurlijk wel vocht op. Dus bij zwaar weer droeg ik de regenjas altijd langs de buitenzijde. Dan weet je dat je altijd terug droog kan vertrekken.

Extra luchtstroom

Tijdens een lange reis naar Slovenië kregen we zowat alle temperaturen en neerslagtypes te verwerken en dan bleek de Infinity 2 erg praktisch. Als het opwarmt zet je een of meerdere van de mesh panelen open, en dan tover je hem om in een echte doorwaaier. Daalt de temperatuur dan kan je gradueel een of meerdere panelen opnieuw dicht doen.

De drie grootse panelen zitten op de borst en rug, maar ook aan de armen en zelf centraal op de borstkas kan je voor extra verluchting zorgen. Achter de centrale rits zit immers een stormflap met extra rits die enerzijds beschermt tegen regen, maar het ook mogelijk maakt om met de centrale hoofdrist helemaal open te rijden voor extra luchtstroom. Je kan zelfs de halssluiting met een handig haakje vastmaken zodat die niet tegen je kin flappert.

Geen watje

De pasvorm van de Infinity is erg goed en ook makkelijk aanpasbaar. Op elke arm zitten er twee velcro stelbanden om de omvang te regelen. En ter hoogte van de buik zijn er twee riemen met klittenband waardoor je de omvang van de taille kan aanpassen. Dat is erg handig als je in de winter bijvoorbeeld een of meer extra lagen wil aantrekken. Dat is soms ook nodig omdat de Infinity geen uitneembare wintervoering heeft. Ik vind dat persoonlijk een goede keuze omdat slimme thermische onderlagen meestal efficiënter zijn dan een dik gewatteerde binnenvest. Ze zijn bovendien makkelijker te wassen en je kan ze ook voor andere gelegenheden gebruiken.   

De veiligheid van de jas wordt verzekerd door de aard van de stof, en natuurlijk verder aangevuld met de nodige protectie van D3O, de referentie in dit segment. Standaard zit in het pak L1-protectie aan ellebogen en schouders, maar dat kan je desgewenst upgraden naar Ghost of L2. Die passen ook gewoon in de voorziene pockets. Er zit ook een eenvoudige rugprotector in, die je desgewenst ook kan upgraden in de voorziene plaats. Echte avonturiers kunnen zelfs borstprotectoren plaatsen. Dat zit dus helemaal goed.

Deugddoende flow

De broek is natuurlijk iets minder complex, maar is eigenlijk, ahum, van hetzelfde laken een broek. Als is dat ook niet helemaal zo. De broek is opgebouwd uit zeer slijtvast textiel van 100% polyester en leder aan de knieën, maar de stof bevat geen Cordura zoals de jas. Op de plaatsen die het kwetsbaarst zijn bij een val is het textiel wel extra stevig uitgvoerd. Net als de jas heeft broek een uitneembare Aquashell binnenvoering, al kan je die natuurlijk niet even over de broek trekken. Het pascomfort kan je ook hier zeer goed personaliseren met de twee stelbanden aan de heup en ook twee aan de kuiten. De verluchting van de bovenbenen verloopt via twee grote panelen die je kan openen vooraan en geperforeerde inzetstukken aan de zijkanten van de bovenbenen. Die geven een deugddoende flow als het warm wordt. In- en uitstappen wordt vereenvoudigd door de grote ritsen aan de onderbenen, en die zorgen er ook voor dat je makkelijk hoge crosslaarzen kan aandoen. Op de heupen en knieën zitten D3O protectoren, die je ook hier desgewenst kan upgraden. De broek en de jas zijn ook aanritsbaar.

Een troef van deze combi zijn de vele opbergzakken. De broek heeft er vier, en de jas liefst negen, waarvan vier binnenin en vijf buiten (twee waterdicht). De handigste is de heel ruime zak onder aan de rug. Daar kan je relatief veilig wat grotere stukken in kwijt zoals een extra paar handschoenen of zelfs een lunchpakket, een vervelende rugzak is daardoor vaak niet nodig.  

Modieus

Ik heb het voorbije jaar erg genoten van de Infinity 2 Adventure. De kwaliteit is prima. Alle ritsten werken nog als nieuw en van pluisvorming is geen sprake. In de zomer is de combi door de ventilatiemogelijkheden letterlijk een verademing. In de winter heb je een extra onderlaagje nodig, maar de keuze daarin wordt almaar ruimer en beter.

Het is dus een echte all-season combi met een uitstekende draagcomfort door zijn lichte gewicht. De jas bleek ook een prima keuze in combinatie met een motorjeans. Dat ziet het geheel er dankzij de oranje elementen extra modieus uit. Met een verkoopprijs van 390 euro voor de jas en 280 euro voor de broek ban je ook helemaal geen arm en been kwijt. Een aanrader uit eigen land dus!  

Tekst: Tom Vander Sande

Geschreven op 26 maart 2024
© Motoren & Toerisme