Getest: Tucano Urbano Handwarm

De ‘Handwarm’ is het antwoord van Tucano Urbano op de scooter/motorrijder die komaf wil maken met een gekend winters handen-fenomeen: Hierbij worden de vingers eerst wit, dan blauw en nadien terug rood (bij opwarmen). Naast deze grappige lichamelijke kleurmechanismen is het tevens ongezond en uiterst gevaarlijk om mee te blijven rijden. Vandaar dat de ‘Handwarm’ werd geconcipieerd als een veilige en verwarmde motorhandschoen, met een waterdicht en ademend vermogen. Een vierdaagse rit van Andalusië naar huis, over de Pyreneeën met een oude en nieuwe Africa Twin was de ideale gelegenheid om ze grondig te testen. Een reisverslag vind je in het januarinummer van M&T

De Handwarm is uitgevoerd in een onopvallende zwarte winterhandschoen styling, althans totdat hij wordt geactiveerd en aan de bovenkant van de hoge schacht een vuurrode on/off knop oplicht. We vinden hier een zachte motorhandschoen, met hoge schacht en comfortabele voering. Er wordt gebruikt gemaakt van lichte materialen en beschermende inserts, maar conform de nodige normen zoals die van toepassing zijn voor on-road motorrijders. De nadruk ligt op comfort, gebruiksgemak en … warmteafgifte natuurlijk.

 

Geitenleer wordt gecombineerd met een neopreen-achtige stof en imitatiesuède aan de handpalm. Binnenin vind je een fluweelzachte PRIMALOFT® thermische voering en een HYDROSCUD®: 100% waterdicht en ademend membraan. Althans, dat is wat wordt voorgeschreven. Omwille van het koude, maar eveneens droge weer tijdens onze testperiode, kunnen we geen beeld vormen over de waterdichtheid. De handpalm krijgt nog een D3O® insert en een silicone print om de grip op de handvatten te vergroten. Bovenaan de knokkels vind je een voorgevormde soft-protectie. Een Velcro aanpassingsmogelijkheid aan de pols en touchscreen-compatibiliteit maken het geheel af, al werkt dat laatste in de praktijk niet met elk scherm even goed.

De handschoenen hebben ieder een ingebouwde en verwijderbare oplaadbare 7.4 V lithium batterij, die het een kleine 4 uur zelfstandig kan uithouden en zowat dezelfde tijd nodig heeft om terug opgeladen te worden. Zo is er geen gehannes met kabeltjes naar de batterij van de motorfiets gaan. Ze kunnen dus gerust ook worden gedragen voor andere activiteiten die niets met motorrijden te maken hebben. De verwarming is van het aan-uit principe. Je hebt geen mogelijkheid om de warmteafgifte te regelen. Bij een temperatuur van een 5° en autostrade-rijsnelheden voel je echter de verwarming goed aan de handpalm en de vingers. Dit klinkt als een setje goede, verwarmde handvatten, hoor ik je denken. Maar het verschil is dat hier ook de rest van de hand mooi op temperatuur blijft. Zo krijgen de vingers het veel gemakkelijker tijdens bijvoorbeeld filerijden, waar je anders steevast enkele vingers in aandachts-positie dient te houden op de koppelings- en/of remhendel. En dat koelt af!

De temperatuur is niet te warm, noch ondermaats. Voor mij als koukleum is het  perfect. Alhoewel ik me kan inbeelden dat het eveneens een vorm van vochtige oververhitting kan teweegbrengen bij rijders met een betere warmtehuishouding dan ikzelf. Bij diezelfde autostrade snelheden kon ik me alsnog niet van de indruk ontdoen, dat de handschoen zich hier niet in zijn natuurlijk habitat vertoefde. Als volbloed motorhandschoen is ze wat te zacht, te los, en biedt ze weinig solide bescherming. De grip die ze biedt op de hendels is ook niet van het niveau van veel andere handschoenen, waardoor ze ondanks de visueel aanwezige antisliplaag de neiging heeft wat te over de hendels te schuiven.  En het blijft natuurlijk ook een dikke winterhandschoen waardoor het fijne vingergevoel verloren gaat. Maar ze zijn wel beduidend minder dik dan klassieke winterhandschoenen die even goed tegen de kou zouden beschermen. Deze handschoenen zijn dus vooral geschikt voor korte ritten, pendelen, stadsverkeer, winterse snelwegritten en scooteren. Als je op een koude dag toch sportief wil gaan bochtenpikken zou ik stevigere bescherming en fijngevoeliger verkiezen, maar dan heb je natuurlijk wee kans op wit/blauw/rood effecten.   

Kortom, Tucano Urbano biedt met de ‘Handwarm’ tegen een uiterst correcte prijs, een mooi stukje hart- en handverwarmende techniek, toegespitst op pendelaars en scooterrijders. Ze mogen in ieder geval op mijn Kerstlijstje.

Aanbevolen verkoopsprijs: 189,00 € (extra batterij : 59,9 €, reservelader: 19,9 €)

Maten: XS tot 2XL

Meer info: www.tucanourbano.com of www.ipstore.be

 

Tekst en foto's: Pieter Pacques

Geschreven op 28 november 2019
© Motoren & Toerisme