Verlengstuk
Wat bij de ‘unwrapping’ meteen opvalt is hoe klein en licht de Beeline is. De diameter van het schermpje is nauwelijks groter dan een stuk van twee euro en je voelt hem amper in je handpalm liggen. De bevestiging op de motor is zo mogelijk nog eenvoudiger. Met twee stevige rekkertjes span je het bodemplaatje rond je stuurbuis. Dan gewoon even de app downloaden en de Beeline verbinding laten maken met je smartphone. Ook dat gaat verbazingwekkend vlot en eenvoudig. Die app is het hart van het systeem, want eigenlijk is de Beeline zelf geen GPS, het is enkel een verlengstuk van je eigen smartphone. Je telefoon doet het zware werk, terwijl de ‘dongle’ de info van de smartphone visueel vertaalt. Dat gebeurt met een perfect afleesbaar schermpje waarop een witte, driehoekige pijl verschijnt die de juiste richting aangeeft. Daaronder staat de afstand tot het volgende punt waar je van richting verandert. Een witte bol geeft aan in welke richting die verandering moet gebeuren. Enkel bij ronde punten en speciale kruispuntjes komt er soms een visuele indicator bij over hoe de situatie in elkaar zit. Op welke basis het algoritme dat beslist, is niet helemaal duidelijk. In de app kan je ofwel gewoon een bestemming ingeven, of een gpx-bestand dat je met een routeplanner (zoals die van onze partner RouteYou), zelf uitstippelt. Je kan in de app ook beperkt de route verder aanpassen, maar dat lukt beter op een computer. Het toestel zelf een kronkelroute laten maken kan niet, maar je kan wel bijvoorbeeld snelwegen of tolwegen vermijden. Je kan ook kiezen voor een route mode of een compass mode. De eerste werkt met echte turn-by-turn aanwijzingen, de tweede wijst je gewoon in de juiste richting. Dat laatste is vooral bij offroad avonturen een optie. Al bij al is het dus een relatief eenvoudig en volledig navigatieconcept.