Rij-indruk: Yamaha NMax 155

Een pilsje met een jonge jenever ernaast. Dat heet een kopstoot. Die extra borrel is precies wat de Yamaha NMAX 155 voor heeft op de 125-versie. De vraag is, geeft hem dat op de snelweg ook een echte kopstoot?

Tekst en foto’s: Peter Aansorgh

Als we het in procenten uitdrukken lijkt het verschil enorm: maar liefst 23% meer koppel heb je tot je beschikking als je de gasgreep van de 155cc blue-core krachtbron opendraait. In pure cijfers is het wat minder spannend: de 155 levert 2,7 Nm meer. Merk je dat? Je zou ze naast elkaar moeten zetten en zien hoeveel het scheelt in acceleratie. Maar in het dagelijks verkeer heb je gewoon een motor en doe je geen wedstrijd. Dan merk je gewoon dat de NMAX 155 in het Urban Traffic lekker vlot is. Als het stoplicht op groen springt en je het gas tegen de stuit trekt, zit je in een seconde of vijf aan 70 km/uur, waarbij de volautomatische CVT-transmissie het leven natuurlijk uiterst gemakkelijk maakt. Tijdens zo’n acceleratie komt er nog best een leuke brul uit de dikke uitlaatdemper aan de rechterzijde. Of het nu veel vlotter gaat dan bij de 125, dat is zonder direct vergelijk moeilijk te zeggen.

Belangrijker dan het topvermogen is dat het blok lekker smeuïg loopt en lekker dociel aanvoelt. Hij loopt lekker regelmatig stationair en geeft bij constante snelheid een zachte brom. Het kost weinig moeite om er vlot mee te rijden: bij het uitkomen van bochten pakt hij het gas heel soepel weer op. Kom je onder de 20 km/uur terecht, dan is er een lichte aan-uit reactie als je constant met de files mee hobbelt. Maar dat doe je natuurlijk, zelden, want je kunt tussen de rijen door naar het stoplicht. Ideaal in de stad. Zelfs op de buitenwegen. Niet op de snelweg, maar dat claimt Yamaha ook niet.

Betaalbare forens

Geen A1-fiets dus, maar wel een motor met een scherpe prijs en net dat extra beetje koppel. Dat maakt de NMAX voor A2 en vol vermogen rijders extra aantrekkelijk als woon-werkmotor, zeker als je daarvoor van je slaapdorp naar je werkplek in de metropool moet forenzen. Maar het is ook een heel leuk boodschappenfietsje, terwijl de slechts 127 kg wegende scooter ook nog heel interessant is voor camper- eigenaren, die een vlot vervoermiddel achter op hun woonmobiel willen meenemen. Dan heb je aan de NMAX wel een echte, volwassen motorscooter met een modern uiterlijk.

Het dashboard zelf is ook leuk vormgegeven: het is een rond, digitaal LCD- scherm met aan de linkerkant een brandstofmeter heeft en aan de rechterkant een zuinigheidsindicator. Bovenin het dashboard zit een klokje, onderin een variabele meter met twee tripmeters, een tweede trip meter, een olie-indicatierange en een aandrijf riem kilometerrange. Ook heeft hij een indicator voor het actuele en gemiddeld brandstofverbruik. Daaronder vind je het contactslot, dat tegen ongepermitteerde toegang wordt beschermd met een slim afdekplaatje, dat met een druk op de knop voor het sleutelgat draait

Ontspannen zit

Het uitzicht is dus zowel van een afstand als vanuit het zadel zonder meer fraai. Het is een doordachte machine en dat merk je als je opstapt. Je hebt bijvoorbeeld best veel beenruimte, ik heb nog zeker 10 cm over tussen mijn knieschijven en het kunststof beenschild. De voeten kunnen recht op de horizontale treeplank, maar dan zit je met je hakken tegen het bredere stuk van de motorruimte aan en dan heb je ietwat X-benen. Het is comfortabeler om ze in het hoekje tussen de horizontale en de diagonale treeplank te parkeren, dan zit je precies met de hakken in de slanke taille van de chassisstunnel, waarin ook de dop voor de benzinetank zit.

 

Weg van de snelweg is dus het devies. Na een dappere poging van 50 km vierbaansweg ga ik verder over de secundaire wegen van dorp naar dorp, waar de NMAX 155 zich perfect thuis voelt. Hij is daarvoor vlot genoeg en heeft zelfs nog reserves om auto’s op 60 wegen vlot voorbij te steken.

De wendbaarheid krijgt de NMAX 155 van zijn lage zwaartepunt en van zijn kleine wielen. Hij heeft een 110/70-13 voorband en een 130/70-13 achterband. Kleine wielen hebben nu eenmaal een laag gyroscopisch effect en dat betekent dat het weinig kracht komt om ze een andere richting in te dwingen. En dat vertaalt zich in een sublieme wendbaarheid. Daarbij voel je ook nog redelijk goed wat er onder de wielen gebeurt: de veerwegen zijn met 100 mm voor en 90 mm achter beperkt, maar de vering is soepel en bouwt progressief op, waarbij er niet al te veel demping is

Pluspunten:

- wendbaarheid

- afwerking

- zuinigheid

- ABS

- bergruimte

 

Minpunten:

- zicht in spiegels

- topsnelheid op snelweg

 

Geschreven op 18 maart 2019
© Motoren & Toerisme