Een pilsje met een jonge jenever ernaast. Dat heet een kopstoot. Die extra borrel is precies wat de Yamaha NMAX 155 voor heeft op de 125-versie. De vraag is, geeft hem dat op de snelweg ook een echte kopstoot?
Tekst en foto’s: Peter Aansorgh
Als we het in procenten uitdrukken lijkt het verschil enorm: maar liefst 23% meer koppel heb je tot je beschikking als je de gasgreep van de 155cc blue-core krachtbron opendraait. In pure cijfers is het wat minder spannend: de 155 levert 2,7 Nm meer. Merk je dat? Je zou ze naast elkaar moeten zetten en zien hoeveel het scheelt in acceleratie. Maar in het dagelijks verkeer heb je gewoon een motor en doe je geen wedstrijd. Dan merk je gewoon dat de NMAX 155 in het Urban Traffic lekker vlot is. Als het stoplicht op groen springt en je het gas tegen de stuit trekt, zit je in een seconde of vijf aan 70 km/uur, waarbij de volautomatische CVT-transmissie het leven natuurlijk uiterst gemakkelijk maakt. Tijdens zo’n acceleratie komt er nog best een leuke brul uit de dikke uitlaatdemper aan de rechterzijde. Of het nu veel vlotter gaat dan bij de 125, dat is zonder direct vergelijk moeilijk te zeggen.