10 motorfietsen voor 2019: 8. Moto Guzzi V85 TT

Helemaal nieuw was ie niet, de V85 TT, die Moto Guzzi tijdens de voorbije EICMA voorstelde. Maar het betrof dit keer geen studiemodel maar een productieklare motorfiets. Misschien heeft Moto Guzzi de perceptie een beetje tegen maar toch heeft het merk een behoorlijke offroad-historie. Reeds in 1939 nam het deel aan de toenmalige ISDT (International Six Days Trial), de voorloper van de huidige ISDE (International Six Days Enduro). Begin jaren ’80 waagde het merk zich ook aan Parijs-Dakar, met de Franse piloot Bernard Rigoni. Eclatante successen waren er niet voor Moto Guzzi dat het avontuurlijke boven het het competitieve verkoos, maar uit de ervaring wel de V65 TT en de V75 TT ontwikkelde. Beiden voorlopers van de huidige V85 TT. Later volgden allroad-modellen zoals de Quota 1000 (1989), de NTX 650 (1996) en de Stelvio 1200 (2008).

 

In het zadel van de nieuwe Moto Guzzi V85 TT.

De afgelopen jaren ontbrak een allroad echter in de Moto Guzzi Line-up. De nieuwe V85 TT moet die lacune nu opvullen. De V85 in de naam verwijst naar het motorblok, de  853 cc metende, dwarsgeplaatste V-twin met een blokhoek van 90°. De luchtgekoelde tweeklepper produceert een maximaal vermogen van 80 pk (of 59 kW) aan 7.750 opm. Het maximaal koppel bedraagt 80 Nm. De suffix TT verwijst naar  de Italiaanse term ‘Tutto Terreno’, wat zoveel als ‘alle terreinen’ wil zeggen. Daarmee onderstreept Moto Guzzi de reislustige ambities van z’n allroad, die zeker ook een stukje onverhard ‘lust’.Moto Guzzi voorzag z’n nieuwe reismotor van de nodige rijhulpmiddelen. Naast ABS, behoort ook een tractiecontrole-systeem en drie verschillende rijmodi (Road, Rain, Off-road) tot het standaardpakket. De machine is verder voorzien van een ride-by-wire-systeem en heeft een TFT-dashboard.

 

Met z'n dubbele koplampen en 'McDonald's'-kleuren beschikt de V85 TT over een karakteristieke 'smoel'. Wie het graag iets discreter houdt kan ook voor een grijze kleurstelling opteren.

Met z’n dikke dubbele koplampen en wit/oranje/rode ‘McDonalds-kleuren’, heeft de Moto Guzzi V85 TT een eigenzinnige en heel opvallende ‘smoel’. Een smoel die je niet onberoerd laat, je houdt ervan of niet… Ook Moto Guzzi-rijders waren altijd al eigenzinnig. Met de V85 TT krijgen ze nu een eigenzinnige reismotor voorgeschoteld. Een uitgelezen keure aan accessoires laat de V85 TT-rijder toe om de motorfiets zoveel mogelijk aan zijn verlangens/vereisten aan te passen. We hebben het dan over Öhlins veringcomponenten, aluminium zijkoffers en topcases, een middenbok en zelfs een Arrow uitlaatlijn.

Met de V85 TT beschikt Moto Guzzi nu over een middenklasse allroadmachine en speelt het dus opnieuw mee in een belangrijk segment. Dat is niet alleen goed nieuws voor het bijna honderdjarige Italiaanse merk, maar ook voor de potentiële allroad-koper die er een extra keuze bij heeft.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Moto Guzzi

Geschreven op 14 januari 2019
© Motoren & Toerisme