De KTM 790 Adventure is ondertussen geen onbekende meer en heeft zijn strepen als alleskunner reeds verdiend in onze grote vergelijkingstest. Toch vond KTM het een leuk idee om de journalisten nogmaals te verwennen. Ditmaal niet in onze eigen Ardennen maar in het wondermooie Oostenrijk, de heimat van KTM.
Het gesnerp van de wekker gaat ontiegelijk vroeg af om 4:00. Niet goed wetende waarom draai ik me nog eens om. Negen minuten later hoor ik dezelfde toon. Ik staar voor me uit en probeer te achterhalen waarom ik nu al zou opstaan. Het duurt enkele minuten als ik eindelijk besef dat ik best eens mijn benen uit het bed zwaai want om 6:30 stijgt het vliegtuig richting München op. Na een reeks van gebeurtenissen beland ik rond 11:00 in Mattighofen, net op tijd voor de start van de tour door KTM’s nieuwe Motohall. De presentatie heb ik helaas gemist door een stormloop bij Sixt waardoor ik bijna langer hebben moeten aanschuiven voor de huurauto, dan dat ik in het vliegtuig heb gezeten.
Orange Bleeders
Een sympathieke Oostenrijkse knul spreekt ons in de koptelefoon toe doorheen de tour. In chronologische volgorde overlopen we de verschillende aspecten die een KTM motor definiëren. De typerende kuiponderdelen, de bekende motorblokken met als laatste kunstwerk de nieuwe parallel twin, de robuuste vering van WP en de geavanceerde elektronica. Het pad doorheen het verhaal van KTM verloopt ellipsvormig en ergens daartussenin vinden we alle bepalende modellen van KTM op een lijn volgens jaartal, het is een indrukwekkend zicht. Dat KTM weet hoe ze prijzen moeten winnen wordt visueel duidelijk gesteld in een alles behalve bescheiden prijzenkast, en achter diezelfde muur van bekers staan de grote namen die deze trofeeën hebben gewonnen. Op het einde van de tour staan nog enkele spraakmakende prototypes en geen museum is natuurlijk compleet zonder een val voor je portefeuille. Gelukkig heeft KTM dit goed aangepakt en is de giftshop verwerkt als zijspoor in de tour en kan je het ook links laten liggen, niet dat er geen mooie spullen in de rekken liggen maar het voelt net iets minder geforceerd en commercieel aan. Al bij al zou ik iedereen deze tour aanraden, ook voor de mensen die geen “orange bleeders” zijn zoals ze KTM-fans hier noemen. Het is een architecturaal gebouw met een net zo indrukwekkende inhoud.