Fit op de motor

Het motorseizoen staat weer voor de deur. Waar veel motards niet bij stilstaan, is dat motorrijden best belastend voor je lichaam. Zonder  goede voorbereiding dat kan de nodige ongemakken tot gevolg hebben. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen, iets wat de gemiddelde westerse mens helaas alsmaar minder doet.  Velen zijn gedoemd om dag in dag uit een ‘zitmarathon’ te doen, die begint in de keukenstoel en ’s avonds eindigt in de zetel voor de tv. Als we dan ineens ons lichaam gaan belasten met sporten, in de tuin werken, een verhuizing of, in ons geval, een weekje motorvakantie, dan kunnen we maar beter zorgen dat ons lichaam er klaar voor is.

ProactiveKine in Antwerpen is een multidisciplinaire groepspraktijk voor kinesitherapie, osteopathie, bewegingsanalyse en training. Onze focus ligt op preventie van letsels en verbetering van prestatie door juist en regelmatig te bewegen. We moeten dagelijks vaststellen dat veel mensen letsels en ongemakken oplopen omdat ze hun lichaam verkeerd of te zwaar belasten. Problemen die met een betere voorbereiding voorkomen hadden kunnen worden. Daarom stimuleren we iedereen om dagelijks oefeningen te doen die hun lichaam sterken voor de belasting die ze het willen opleggen. Ieder mens heeft zich  aangeleerd elke dag zijn tanden te poetsen en er een goede tandhygiëne op na te houden, om de kans op slijtage en pijn te verminderen. Dat kun je met de rest van je lichaam beter ook doen.

BEWEGINGSDRIEHOEK

  1. Houding
    Voordat je aan oefeningen kan beginnen, moet je natuurlijk goed weten of je die doet vanuit de juiste houding. Over wat een goede houding is, bestaat natuurlijk wel wat discussie. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen, dus te lang stilzitten of te lang rechtstaan in dezelfde houding dien je te vermijden. Je zou dus kunnen zeggen dat beste houding, de volgende houding is! Er is wel zoiets als een anatomisch correcte houding. In die positie is je rug het veiligst om te belasten: de druk die op je tussenwervelschijven wordt uitgeoefend, wordt dan optimaal verdeeld. Het komt er dus op aan in deze houding de spieren die verantwoordelijk zijn voor het stabiel houden van je wervelzuil op te trainen. Het is erg belangrijk dat je deze positie aanneemt in je eerste stap van de training, namelijk stabilisatie.

 

  1. Training
    Je moet een bepaalde hiërarchie of volgorde hanteren in de opbouw van oefeningen. Eerst train je op stabiliteit, dan op de stabiliteit-uithouding, daarna pas op kracht, kracht-uithouding, … (dit is de opbouw volgens Optimum Performance Training). De basisprincipes van deze trainingsleer worden vaak niet of te weinig toegepast. Als je bijvoorbeeld kracht gaat uitoefenen zonder voldoende stabiliteit, laat je te veel en ongecontroleerde bewegingen toe in je rug, met vaak overbelasting tot gevolg.

 

  1. Belasting
    Het grootste deel van je tijd en activiteiten breng je door in het hoogste stuk van de bewegingsdriehoek, namelijk belasting. Denk maar aan de activiteiten van het dagelijkse leven: je werk, je hobby’s, huishouden, sporten, motorrijden enzovoort. Om je hierbij op een veilige manier te belasten, zijn er verschillende factoren van belang: 'core stability', kracht, uithoudingsvermogen, lenigheid, evenwicht, coördinatie, techniek, tactiek, ... Om je activiteiten beter en/of veiliger uit te voeren, moet je – afhankelijk van je persoonlijke noden – één of meerdere van deze factoren trainen.

 

Tekst: Thomas Ghys, Charly de Kinderen

Foto's: Bob Van Mol

 

Lees de volledige versie van dit artikel in het aprilnummer van Motoren & Toerisme, dat nu in de winkel ligt, en ontdek welke kiné-oefeningen jij kan doen om fit op de motor te zitten!

 

 

Geschreven op 16 april 2019
© Motoren & Toerisme