Bijna 75 jaar na z’n ontstaan, heeft Vespa zichzelf heruitgevonden door voor het eerst een model aan te drijven met een elektrische motor ipv een verbrandingsmotor. De Vespa Elettrica werd officieel gelanceerd vorig jaar in november, tijdens de EICMA. Niettemin was het model dan al twee maanden in productie gegaan in de Piaggio-fabriek in Pontedera. De Elettrica is het elektrisch aangedreven equivalent van Vespa’s Primavera 50 cc scooter. Het model staat nu bij Vespa-dealers over heel Europa en kost in België € 6.479. Dat is meer dan Vespa’s grotere en veel snellere GTS300, maar met dat verschil dat de onderhoudskosten een pak lager liggen bij de Elettrica. Alleen voor een nieuwe band of remblokjes moet je met de Elettrica terug naar de Vespa-dealer gaan. Bovendien kost het in thuisland Italië maar iets meer dan € 1 om de 4,2 kW batterij volledig op te laden. In Italië betaal je immers maar 25 eurocent voor één kW elektrische stroom. Met een (geclaimde) autonomie van 100 km, kom je dan aan de kostprijs van 1 eurocent per kilometer.
Eens op de Elettrica gezeten merkte ik dat m’n zithouding op het comfortabele 790 mm hoge zadel, typisch was voor een Vespa. Bovendien had ik met m’n schoenmaat 43 ook lekker veel ruimte op de voetenplank. Voor de passagier mogen er daarentegen wel voetsteunen en handvatten gemonteerd zijn, er is echter maar weinig plaats op het zadel voorzien. Bovendien zou het extra gewicht van een passagier de prestaties van de Elettrica aanzienlijk kunnen verminderen.