In een wereld waar je met één cilinder al een heel eind komt, vormen zes zescilinders het ‘nec plus ultra’. Wat een V12-motorblok is voor de autowereld, is een zescilinder krachtbron voor de motorwereld. Het aantal productiemodellen dat door een zescilinder aangedreven worden is dan ook eerder beperkt. Eén van de leuke bijkomstigheden van deze monumenten is hun ongelofelijke sound! M&T lijstte alvast de vijf belangrijkste productie zescilinders voor jullie op. Onder elk tekstje vind je een video met het respectievelijk geluid van die motorfiets.
5. Benelli 750 Sei
Dat Italianen van dikke motoren houden hoeven we jullie wellicht niet meer te vertellen. En toch waagde maar één Italiaanse constructeur zich aan een zescilinder. Die eer was voor Benelli weggelegd dat in 1976 deze 750 Sei lanceerde. Het was toenmalige eigenaar Alejandro De Tomaso – ook de man achter de De Tomaso sportwagens – die daarvoor de aanzet gaf. De Tomaso wilde met de Sei een weerwoord bieden aan de Japanse opmars. Pittig detail: het blok is sterk geïnspireerd door dat van de Honda CB 500, maar dan met twee cilinders meer.