Aan allroads had Honda in 1999 geen gebrek want zowel de (XL 600 V) Transalp, als de (NX 650) Dominator en de (XRV 750) Africa Twin stonden toen nog in de catalogus. Met de Varadero, die in 1999 z’n debuut maakte, bracht Honda echter een weggerichte hoogpoter. Anders dan z’n allroad-broertjes had de Varadero geen trail- maar wegbanden én had hij gegoten wielen. Bovendien voorzag Honda meteen ook optionele zijkoffers én een topbox voor de Varadero. Het hart van de Varadero was een 996cc metende V-twin, die hij deelde met de VTR 1000. Die produceerde een piekvermogen van 95 pk (aan 8.000 opm) en een maximaal koppel van 99 Nm (aan 6.000 opm). Een ketting stond in voor de secundaire transmissie.
Honda wou met de Varadero aansluiting krijgen bij het pelotonnetje weggerichte hoogpoters dat destijds reeds door de BMW R 1100 GS werd aangevoerd. De Varadero was net als andere topmodellen van Honda met het Dual Combined Brake System (DCBS) uitgerust. Dat zorgde ervoor dat je tegelijkertijd voor- en achteraan remde. Met een tank van 25 liter en een kuip en ruit die de nodige windbescherming boden had de Varadero de nodige toerkwaliteiten.
In 1999 werd de Varadero aan 395.000 BEF of 24.995 NLG geïntroduceerd. Voor een Varadero uit 1999/2000 betaal je tegenwoordig tussen de € 2.000 en € 2.600.