Lancering MXGP2019

KTM op vier wijzen

Het gebeurt niet vaak dat wij als motormagazine een uitnodiging krijgen om een nieuw videogame te gaan testen. Maar Milestone, de producent van het nieuwe officiële game van de MXGP, had ons er graag een dagje bij in Mattighofen, de thuisstad van KTM. Het werd een verrassend veelzijdige dag.

Elektrisch crossen

Omdat crossen op een computerscherm maar een digitale weergave is van het echte werk, vonden ze het bij KTM een leuk idee om ons eerst wat op te laten warmen in het echte stof. Midden tussen de gigantische logistieke gebouwen van het merk ligt een klein, maar pittig crossterreintje verscholen. Dat is helemaal voorbehouden aan de elektrische machines van de Oostenrijkers. Dat gamma bestaat op dit moment uit een Enduro en Cross versie van de Freeride E-XC, al is er ook een mini-crossertje voor kinderen in aantocht. De machines doen een beroep op een 18kW borstelloze elektromotor en een uitneembare 3,9 kWh batterij. Ze beschikken naar goede Oostenrijkse gewoonte ook over top WP-veerelementen en performante remmen. Met de Enduro-versie, die een stuurslot heeft, mag je ook op straat. Hij is ook iets zachter afgeveerd. Na letterlijk een minuutje uitleg kan je vertrekken en het plezier is neg als het koppel gewoon instant. Ik ben geen crossheld, maar na een korte gewenning draai ik aardig rondjes en spring ik gecontroleerd over de heuvels. De Freeride heeft drie standen waarbij geleidelijk kracht wordt opgebouwd. In de eerste stand heb je ook een regeneratieve functie met fijnbesnaarde motorrem en dat is voor beginners prima. Vanaf stand twee kan je aan het echte werk beginnen en voor stand drie heb je best wat ervaring. Dan levert hij de volle 25 pk en 42Nm, en dat kan je vergelijken met een 250 cc viertakt of 125 cc tweetakt.

Het plezier schuilt hem voornamelijk in het feit dat je volledig kan focussen op het sturen en remmen. Bij het crossen is schakelen nog veel moeilijker dan bij rijden op asfalt, en die hindernis valt hier helemaal weg. Je kan met de twee remmen ook gedoseerd aan de slag, al blijft de regel wel om voornamelijk achteraan in te grijpen, dat is hier dus met de linkerhand. Een doorslaggevend argument is de stilte waarin we met z’n tienen rondjes aan het draaien waren. Natuurlijk hoor je de rolgeluiden en het landen na een sprong, maar voor het overige is er haast geen gerucht. De mensen die in de omgeving aan de slag waren, zullen ons niet gehoord hebben. Voor de problematiek van de crossterreinen in België is dit alvast een oplossing. Enige nadeel zijn de beperkte actieradius als je er echt voor gaat (een dikke twintig minuten), de recreatieve rijder kan tot anderhalf uur spelevaren. Een ander obstakel is de prijs. De Freeride kost net geen 11.000 euro, en dat is niet weinig natuurlijk.

KTM Freeride E
Motor: vloeistofgekoelde
Drooggewicht: 110kg
Vanaf: € 10.790,00

MXGP2019

Omdat het aardig begon op te warmen in de Oostenrijkse heuvels, was het tijd om koelere oorden op te zoeken. In een conferentiezaal van de nieuwe KTM Motorhall (lees verder meer) stelde Milestone het volledig nieuwe MXGP2019 videogame voor. De versie voor dit jaar heeft als grootse nieuwigheid dat je met alle rijders, teams en op alle parcours van het volledige 2019 seizoen kan rijden, en dat zowel in de MX2 als de MXGP klasse. Dichter bij de realiteit kan je als gewone sterveling dus moeilijk komen. Daarnaast is er nu ook een track editor voorzien waarin je een eigen parcours kan bouwen en die met vrienden en de hele wereld delen in de online community. Tot slot is er ook een playground voorzien. Het gaat om een virtueel terrein in de Franse Provence waar je naar hartenlust je digitale skills kan trainen. We waanden ons echt even op vakantie. Naar aloude gewoonte kan je de motoren en je rijders eindeloos ‘customizen’ met accessoires uit de echte motorwereld om je machine mooier en/of performanter te maken.

Als neofiet in de wereld van de motorcross games was ik bijzonder onder de indruk van de graphics en vloeiende gameplay. Toegegeven, de PC’s die we mochten gebruiken waren van topniveau, maar dat is nu eenmaal de hardware die je nodig hebt om dit soort spelletje te spelen. Het komt ook uit voor Xbox en Playstation. De eerste paar rondes was ik echt nergens en in die zin komt het spelen wel duidelijk overeen met de realiteit. Maar langzaam groeide de behendigheid en kon ik toch al aansluiten bij het peloton. De leercurve is dus gelukkig scherp, maar niet zo dat je het dadelijk wel gezien hebt. Bovendien kan je op zoveel manieren ingrijpen dat het altijd uitdagend blijft. Zo kan je de weersomstandigheden aanpassen, of de semi-automatische versnellingen uitschakelen. Dan wordt het echt aartsmoeilijk. Het rijden zelf is gelukkig ook iets eenvoudiger dan in het echt, en soms voelt dat wat minder realistisch aan. Zo beland je bij de start steevast in een pak gefriemel met ander rijders dat je in het echt nooit zou overleven, maar er is doelbewust gekozen om dat zo te houden, omdat je anders geen honderd meter ver geraakt. Ook konden we soms landingen overleven waarbij je in realiteit al je botten zou breken, maar dat werd ons door de ontwerpers bewust bespaard, eveneens om de gameplay niet continu te onderbreken. Ze hebben me na twee uur spelen letterlijk met een lekkere lunch moeten lokken, want anders was ik gewoon blijven doordoen. Een heel fijn spel dus, dat MXGP fans en andere racefanaten dichter dan ooit bij het echte werk brengt. Het ligt vanaf 27 augustus in de winkel en zal ook beschikbaar zijn via de downloaddienst Stream.

KTM Motohall

Mattighofen is KTM. Verspreid over het kleine dorp een halfuurtje boven Salzburg, liggen tientallen industriële gebouwen met oranje kleurtinten. KTM heeft 4.000 werknemers op dit grondgebied, haast even veel als er inwoners zijn, dus iedereen is wel op een of andere manier verbonden met het merk dat hier sinds 1953 motorfietsen produceert. Die verbondenheid met Mattighofen kreeg nu ook een prachtige gestalte in de gloednieuwe KTM Motohall in het centrum van de gemeente. Het ontwerp van het gebouw oogt dynamisch en is ronduit spectaculair. Het doet dienst als congres- en ontmoetingscentrum, maar het herbergt ook een interactief en boeiend museum verspreid over drie verdiepingen. De hele geschiedeins van het merk krijgt er natuurlijk aandacht, maar er wordt ook op heel visuele en begrijpbare manier uitgelegd hoe alle onderdelen van een motorfiets werken. De bovenste verdieping is gewijd aan de motorhelden die KTM mee op de kaart hebben gezet, waaronder onze eigenste Joël Smets. Een impressionante 360° video wall maakt het plaatje af. Het is een nieuwe must do voor alle motorliefhebbers, en KTM-adepten in het bijzonder. 

Fabrieksbezoek

Om de goedgevulde dag in schoonheid af te sluiten, mochten we nog even een blik werpen op de productielijnen van KTM. In totaal worden hier jaarlijks 160.000 machines van KTM en Husqvarna in elkaar gezet, terwijl er in Indië ook nog eens 70.000 machines het levenslicht zien. Met dat aantal is KTM ondertussen uitgegroeid tot de grootse motorproducent van Europa. Het is dan ook verbazend te zien dat al die machines gebouwd worden op amper vier productielijnen van zo’n goede honderd meter lang. Heel veel van de arbeid gebeurt nog met de hand, maar het proces is zo gestroomlijnd dat er ongeveer elke drie minuten een nieuwe motorfiets van elk van de productielijnen rolt. Concreet verschijnt er aan het begin van de lijn een houder met drie bevestigingspunten waarop eerst het frame met het blok komt, en verder wordt er in een twintigtal stappen een volledige motorfiets geassembleerd. Op andere plaatsen worden de onderdelen, zoals de wielen en de kuipdelen, natuurlijk voorbereid, maar in één grote hal komt vervolgens alles samen. Zo’n 550 arbeiders werken er in twee shiften vijf dagen op zeven om de productie op pijl te houden. Net als hun eindproducten, is de fabriek van KTM een bijzonder goed geoliede machine.   

 

Tekst: Tom vander Sande

Foto's: Tom Vander Sande, Milestone, KTM

Geschreven op 24 juli 2019
© Motoren & Toerisme