Sublieme vering
Uiteraard kun je ook bij de Yamaha Tracer 900 GT het karakter van het motorblok en het interventieniveau van de tractiecontrole instellen. De gasreactie in de A-stand was mij te fel. De B-stand beviel me een stuk beter, maar de regenstand beviel me het best, omdat hij daarin lekker soepel op het gas reageert. De in drie standen in te stellen tractiecontrole liet ik in eerste instantie in een van de mooi-weerstanden staan. Ik ben niet iemand die halverwege de bocht vol op het gas gaat en hoopt dat de elektronica mij redt, dus dat verschil voel ik toch niet. In de regen is het een ander verhaal: witte strepen en teer kunnen je verrassen en dan is het prettig als de tractiecontrole vroeg ingrijpt. Gelukkig regent het alleen de eerste dag, zodat ik op dag twee en drie in de fraaie bergkloven van de Vaucluse kan genieten van het sportieve karakter van deze GT, die alleen zijn geld al waard is vanwege de betere vering. Hij is sowieso wat stabieler dan zijn voorganger, omdat de achterbrug langer is, zodat de wielbasis van 1440 naar 1500 mm is gegroeid. Maar ook de vering staat op hoger niveau. Ze is lekker progressief, waardoor de Tracer kleine oneffenheden heel goed opneemt en toch stabiel blijft op grotere oneffenheden, terwijl de feedback lekker helder is. Daardoor durf ik er behoorlijk vlot mee te sturen. De Tracer blijkt verrassend lichtvoetig te sturen. Hij weegt volgetankt 214 kg. Dat is al niet veel, maar je merkt dat Yamaha veel heeft gedaan om het zwaartepunt laag te houden. Daarvoor zit de uitlaatdemper bijvoorbeeld onder de motor. Daardoor laat de Tracer zich gemakkelijk insturen, terwijl je in doorlopende bochten niet tegen het stuur hoeft te blijven drukken om hem op de gewenste koers te houden.
Kortom, het is een comfortabele, wendbare sport-toermotor met fijne vering en een immens gaaf motorblok.