HARDE NOOT
Het is met betrekking tot deze ‘new and improved’ RT moeilijk een stok te vinden om er de R&D-crew mee te slaan. Akkoord, de X-factor is hier ver te zoeken en met volgetankt dik 260 kilo op de weegschaal is dit best een handvol motor. Maar wel van een heel andere grootteorde dan bijvoorbeeld de veel dikkere Gold Wing, 1400 GTR of K1300GT die hij met alle toeters en bellen erop wel degelijk naar de kroon kan steken als ‘luxury tour bike’. De VFR 1200 F zal er meer dan waarschijnlijk gelijke tred mee houden, maar de Viffer ontbeert dan weer acuut de mogelijkheid om er in opperste comfort mee rond de dobberen op de autosnelweg wegens geen instelbare ruit noch vering. Met zijn prijskaartje van 16.750 euro in België en 18.400 euro in Nederland kan de Duitser moeiteloos naast de concurrenten staan - boven de VFR, onder de FJR, de GTR en de Pan - zodat dit voor hen alweer een bijzonder harde noot wordt om te kraken. En om de boel op het einde nog een beetje op te leuken: je bent niet verplicht om een volledig grijze BMW R1200RT te kopen want voor 530 euro extra krijg je een machine in een aantrekkelijk samenspel van Thunder grijs metallic met Titaan zilver metallic en graniet grijs. Nog altijd grijs, maar zoals ze in Gent zeggen ‘’wel wriet wijs’’. (heel tof)
TEKST: Mark Potter / DG
FOTO’S: Jason Critchell, Paul Bryant, BMW