Een kwarteeuw geleden, in het augustusnummer van 1998, kon de M&T-lezer voor het eerst kennismaken met een nieuwe sportieve BMW: De R1100S
Met het toevoegen van het begrip Sport aan een typenaam is BMW altijd heel zuinig geweest. In een grijs verleden mochten de R 50 en R 69 zich ermee tooien, midden jaren zeventig was het de beurt aan de R 90, gevolgd door de R 100 en als laatste boxer de R 100 CS tot 1984. Met een roemrijk race-verleden wil BMW het achtervoegsel kennelijk alleen op die motoren kwijt die inderdaad bedoeld zijn als sportmotor, meer dus dan alleen als motorfiets met een sportieve inslag. Hoewel de neiging bestaat de R 1100 RS ook in deze categorie onder te brengen omdat zijn motorblok model stond voor dat van de R 1100 S, is de eerste toch echt een motor met een te groot toergehalte. Nee, bij BMW krijg je de hoofdletter S niet zomaar achter je naam.
Tekst: Kees Meijer
Foto’s: Dirk Melkebeek
Bewerking: BJ