Sinds Benelli in Chinese handen is, krijgen we een heel nieuw gamma voorgeschoteld. Vorig jaar testte we al een tourmachine in de gedaante van de TRK 502 en niet veel later stapten we met een glimlach van de Leoncino. Nu zijn we een jaar verder en staat er al weer een nieuweling te popelen om ons te overtuigen: de 502 Cruiser.
Fist things first
Initieel stond het niet in de planning om de 502 C te testen, maar het lot heeft ons samengebracht. Toen ik de Suzuki Katana (zelfde importeur) inleverde, stond daar een verse 502 C te schitteren en ik verstomde. Normaal is het niet mijn type motorfiets maar het plaatje ziet er schitterend uit! Over elk detail is nagedacht en het de verhoudingen kloppen helemaal, ik vind het werkelijk één van de mooiste motorfietsen die dit jaar op de markt is gekomen, zeker wetende dat hij maar 6.299 euro kost, al helemaal te gek om los te rijden. De stalen tank voelt solide aan en heeft een prachtige satijnen bordeaux-achtige kleur, een stuk origineler dan de zwarte uitvoering die ook beschikbaar is. Het zadel is netjes afgewerkt en vormt een geslaagd geheel met de achterste lampunits, zeker het Benelli logo in het achterlicht is een leuke gimmick. Er is plaats voor een bijrijder maar die zal bij lange afstanden verdacht veel om een sanitaire stop smeken. Het blok ziet er volwassen uit en de radiatoren zijn mooi weggewerkt. De velgen zijn sober maar passen wederom in de puzzel, enkel de breedte van de achterste slof verklapt dat je toch niet met een dikke cruiser onderweg bent. Geen erg, want de rijeigenschappen kunnen er alleen maar wel bij varen. Het voorlicht met herkenbare LED’s doet ook niet onder voor de duurdere rivalen, maar de compacte display in het dashboard oogt wel minder scherp en is duidelijk beperkter in mogelijkheden dan veel concurrenten.