Niettemin zal iedereen die ooit met een Diavel reed, je kunnen vertellen dat dit geen motorfiets is waarmee je alleen in een rechte lijn van A naar B mee rijdt en zeer tegen z’n zin van richting verandert. In tegenstelling tot de meeste powercruisers met een aflopende geometrie en een dikke achterband, zal de Diavel niet plots slagzij maken, wanneer je hem op de juiste rijlijn dwingt in een bocht. Deze motorfiets is en blijft dan ook een Ducati. Niet alleen accelereert hij snel, maar ondanks z’n naar Ducati-normen onconformistische geometrie is hij ongelofelijk beweeglijk en handelbaar. Je zou verwachten dat deze Diavel zich in stadscentra en op bergflanken met veel moeite door scherpe bochten laat sturen, maar dat is helemaal niet het geval. Dit is geen motorfiets waar tegen je moet vechten om hem te besturen. Vooral het insturen verloopt vloeiend. De Diavel laat zich makkelijk en controleerbaar op de juiste rijlijn een bocht insturen en dat met een minimum aan inspanning van z’n berijder. Bovendien houdt hij die lijn, zowel aan hogere als lagere snelheden, keurig aan. De goede basisafstelling van de vering absorbeert daarbij zowat alle oneffenheden in het wegdek. De onverwachte combinatie van totaal tegengestelde kwaliteiten is juist wat deze motorfiets zo aantrekkelijk maakt. De verbeterde vermogensafgifte op het vernieuwde model maakt de Diavel nog aantrekkelijker dan voordien.
Net als op de vorige versie van dit model, zit het ‘m in de details op deze nieuwe Diavel. Niet alleen in de ontzagwekkende manier waarop deze motorfiets z’n prestaties levert, maar ook in de premium afwerking van de hele motorfiets. De verschillende componenten, vaak hoogstandjes van design, zullen mogelijke eigenaars wellicht doen watertanden. Ik denk daarbij aan het TFT-dashboard, dat z’n informatie op verschillende manieren (afhankelijk van de gekozen rijmodus) overbrengt. Maar ook aan de aangepaste bedieningsknoppen die voorzien zijn van rode lampjes, de volledige LED-lichteenheden op de S-versie. Een sensor zorgt er automatisch voor dat de koplamp van daglicht naar nachtstand springt, wanneer het donker wordt. En dan heb ik het nog niet gehad over de slimme, uitvouwbare voetsteunen voor de passagier en de inklapbare handgreep achter diens zitje, over de Brembo rem-en koppelingscilinders die speciaal voor de Diavel ontworpen werden en voorzien zijn van een uit aluminium gefreesd reservoir en nog zoveel meer. Dat Ducati zo zwaar kon investeren in de nieuwe Diavel is te danken aan het feit dat het model de verwachte verkoopaantallen ruimschoots overtrof. Dat verkoopsucces kwam er omdat Ducati zich van begin af aan ook op een iets ouder en welstellender cliënteel richtte met de Diavel en dat zonder z’n traditionele, sportieve publiek te vervreemden.