De kans om met de kant-en-klare LiveWire te rijden kwam er tijdens de mondiale perslancering, die recent in Portland (Oregon) plaats vond. Portland werd door Harley-Davidson uitgekozen als dé ideale locatie voor zo’n evenement en dat had veel te maken met het enthousiasme waarmee de lokale bevolking EV’s (elektrische voertuigen) omarmt. Uit een recente poll bleek dat maar liefst 48% van de lokale bevolking eigenaar is van een EV of er ooit al mee reed. Niet alleen is Portland de ‘Hipster Capital of America’, maar ook de geboorteplaats van de meest geavanceerde motorfiets die tot nog toe in de Verenigde Staten gebouwd werd. We hebben het dan over de prachtige MotoCycsz, die vier maal de TT Zero-race op het eiland Man won. Daarbij wist het kleine Amerikaanse merk, tweemaal Honda, sorry Mugen, te verslaan. Het was dat Michael Czysz’s, de drijvende kracht achter MotoCycsz, veel te vroeg stierf aan kanker, waardoor het nooit tot een straatversie van de e-racer kwam. Dat ik zeven jaar, nadat ik er de MotoCzysz had getest, terug in Portland was om nu met de productieversie van de LiveWire te rijden, zegt iets over de snelheid waarmee avantgardistische motorfietsen in mainstreamproducten zijn geëvolueerd. Volgens CEO Matt Levatich, ziet Harley de LiveWire als een zogenaamd ‘halo model’. Een model waarmee het potentieel van Harley’s EV-technologie getoond kan worden. Vandaar de hoge prijs en de hoogwaardige componenten, betrokken bij leveranciers zoals Bosch, Brembo, Michelin, Panasonic en Showa. De EV-modellen, die nu ontwikkeld worden, en hierna volgen zullen een stuk minder prijzig zijn.
Om de LiveWire aan te drijven, gebruikt Harley een vloeistofgekoelde interne permanente magneetmotor, die het ‘Revelation’ noemt. De krachtbron werd samen met één van de meest vooraanstaande Europese leveranciers van elektromotoren voor voertuigen ontwikkeld. De Revelation produceert een maximaal vermogen van 78 kW (of 105 pk) met een toerentallimiet van 15.000 opm, terwijl het koppel 117Nm aan 1 opm. bedraagt! Dat volstaat om de 249 kg wegende motorfiets in 3.0 seconden van 0 naar 100 km/u te laten accelereren. Een herneming van 100 naar 130 km/u gebeurt in 1,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 185 km/u. De Revelation put z’n energie uit een luchtgekoelde 15.5 kWh lithium-ion batterij, die door Harley de RESS wordt genoemd. RESS staat daarbij voor Rechargeable Energy Storage System, of in mooi Nederlands: Herlaadbaar Energieopslag-systeem. De batterij wordt in de staat Michigan vervaardigd en bestaat uit energiecellen die in een gietaluminium behuizing zitten en heeft een garantie van 5 jaar. Volgens Harley-Davidson bedraagt de eigenlijke levensverwachting van de batterij zelfs het dubbele daarvan, al hang alles af van de intensiteit waarmee ze gebruikt wordt. De batterij is in de lengterichting in de gietijzeren frame geplaatst, dat is voorzien van horizontale vinnen waardoor de warmte afgevoerd wordt. Een aspect van de LiveWire dat zowel visueel aantrekkelijk als functioneel is. Al wordt de batterij alleen écht warm wanneer ze oplaadt. Volgens Harley-Davidson heeft de LiveWire een autonomie van 235 km (in stadsverkeer). Wanneer je dat combineert met een rit over de snelweg, zakt de autonomie naar 152 km. Bij een aangehouden snelheid van 115 km/u bedraagt de autonomie 110 km.