We trekken richting het drielandenpunt nabij de voerstreek en Maastricht om het uitgebreide gamma van Mash te testen en meer specifiek de Dirt 6.5. Al geruime tijd fonkelt het retromodel op webpagina’s maar nu kan ik de motor eindelijk zelf eens aanvuren.
Wie het kleine niet eert
Beginnen doen we met het bestaande gamma van Mash en aanverwanten, hier ga ik vlug door om daarna te kunnen plaatsnemen op de ster van de show. De Mash Two Fifty ziet er gelikt uit en heeft zoals de naam doet vermoeden een blok van 250cc, net voldoende op deze drukke maar prachtige heuvelwegen. Jammer genoeg vraagt de stevige retro-ogende noppenband enige gewenning bij het insturen. Daarna kruip ik op de Himalayan van Royal Enfield, want tegenwoordig valt dit historische merk mee in de groep van MotoMondo. Voor mij een primeur en de absolute no-nonse motor om de weidse wereld in trekken. Specifiek ontworpen om bij elke garagist, in Brussel of Ulaanbaatar te kunnen worden gerepareerd. Ook de Mash Seventy verdient even aandacht en het is 125cc pure fun. Op de steile helling komt het blok weinig verassend te kort, maar op de rechte stukken en afdalingen is het de ideale speelkameraad. Hij mag zeker op de shortlist van elke A1 rijder. Tot slot sla ik een andere weg in met de Hyosung Aquila 125. De kleine tweecilinder stuurt verassend goed ondanks zijn bobber-achtige voorband. Het geheel ziet er zeer volwassen uit en vraagt een kennersoog om op te merken dat dit slechts een 125cc is. Leuk voor de jonge rijders met een A1 rijbewijs die nog niet voor een Harley-Davidson in aanmerking komen of niet het budget hebben, want voor 4.299 euro ben je nog ver verwijderd van de prijzen van het Amerikaans icoon.