Nadat je op de startknop drukt, wordt je onmiddellijk beloond met dezelfde, onderscheidende uitlaattoon als die van de 500GP Paton twins uit de jaren ’60. Stationair draait de motor aan een relatief hoge 1.600 opm. Draai je dan aan het gashendel, weerklinkt er een geluid dat je zowel gespierd als hoog klinkend kan noemen. “Een gecastreerde Casanova van een motor”, zo beschreef een journalist ooit het uitlaatgeluid van de Paton GP-machines uit de jaren ’60. Zelfs nu nog lijkt die observatie waar te zijn! De Paton S1-R Lightweight is echter een stuk vlotter en minder vermoeiend om te rijden. Dat is te danken aan de, door tandwielen aangedreven, balansas van de Kawasaki-motor. Die balansas, heeft elke tinteling uit het motorblok gehaald en dat zelfs aan hoge toeren. Ondanks z’n bescheiden cilinderinhoud van 650cc is de paralleltwin een lustige motor met hopen kracht in het middengebied, al blijft er genoeg topvermogen over om het plezierig te houden.
Gretige motor
Ondanks de ultra-lineaire vermogensafgifte van de motor loont het om het toerental tot bijna aan de begrenzer van 10.900 opm. te laten klimmen, alvorens een versnelling hoger te schakelen. Spijtig genoeg is de Dynojet powershifter niet voorzien van een autoblipper en moet je nog steeds je koppeling gebruiken om terug te schakelen. Zowel wat het vermogen als het koppel betreft ligt de piek vrij hoog in het toerengebied. Maar eens je daar aangekomen bent, blijft de motor die waarden ook goed vasthouden. Dat betekent dat kort-schakelen niet echt een goed idee is, al is er vanaf 4.000 opm. niet echt sprake van stappen inzake de vermogensafgifte. Alleen boven de 7.000 opm. merk je ‘iets’ extra’s. Niettemin is de brandstoftoevoer soepel en responsief en dat vanaf lage toerentallen. Draai je het gashendel weer open om een bocht uit te accelereren dan reageert het blok nooit ‘bijterig’. Op het rechte eind van Cremona trok de S1-R hard, door de ene na de andere versnelling en dat dankzij de vlot werkende quickshifter. Dat liet toe om een topsnelheid van zo’n 200 km/u te bereiken, alvorens hard in de Brembo’s te knijpen in de aanloop naar de haarspeldbocht. Die remmen presteren overigens excellent, de radiale remklauwen vooraan geven via de RCS19 remcilinder een uitstekende feedback aan het remhendel.