Rij-indruk Zontes

De Chinezen zijn hier

Enkele weken geleden belandde er in onze mailbox een bericht met de vraag of we het gamma van Zontes wilde testen. Ik moest toegeven dat de exotische naam mij onbekend in de oren klonk, maar een blik op het internet wekte mijn interesse. Niet veel later konden wij bij de importeur in Hoboken twee verschillende modellen oppikken en ze aan een M&T-test onderwerpen. 

Zontes bevestigt met zijn komst twee trends. Allereerst de explosie aan nieuwe modellen in het middensegment. Nog niet zo lang geleden testte ik de Benelli 502 C en de Mash Dirt 6.5, en nu staan er weer een paar nieuwe modellen klaar, die schreeuwen om aandacht van de debuterende motorrijder. Op basis van een 312cc blok staat Zontes vanaf de start klaar met drie modellen, een naked, een toermachine en een sportieve toermachine. We testen de eerste twee omdat deze het verste uit elkaar liggen op vlak van styling, maar toch merken we grote gelijkenissen tussen de drie modellen. Om te genieten van schaalvoordelen ontwerpt men één degelijk platform en op basis hiervan kan men alle richtingen uit. De komst van de Chinese constructeurs is de tweede trend waar we ook niet onderuit kunnen. Al jaren kopen we producten met het label “Made in China” maar nu merken we dat er ook slimme koppen in China rondlopen die hun eigen producten ontwikkelen. Het is nog een lange weg richting het imago van de Duitsers of de Japanners, maar de aanval is ingezet. En laat Zontes nu één van die strijders zijn.

R310 

Ik begin met de Naked. De scherpe lijnen doen me denken aan de designtaal van Kawasaki, ook de achterbrug herken ik van een bekend Oostenrijks merk. Maar los daarvan kan je niet ontkennen dat de R310 er best ok uitziet. Zeker het achterlicht ziet er met zijn strakke LED’s futuristisch uit. De velgen vallen op door hun afgefreesde vlakken en dragen vooraan een 110/70R17 en achteraan een 160/60R17 slof. Het zadel is netjes afgewerkt, net als de uitlaten waaraan de passagier zich onmogelijk kan verbranden. Na een lange rit bij dertig graden heb ik de proef op de som genomen en het uiteinde van de uitlaat stevig vastgenomen, even een onwennig stressmomentje maar geen levensbedreigende temperaturen want mijn hand komt ongeschonden uit de test. Het kunststofpaneel dat het motorblok deels maskeert voelt een beetje goedkoop een wiebelig aan maar voor de rest kan ik weinig commentaar geven over de afwerking. Sterker zelfs, Zontes heeft niet bespaard op enkele extra snufjes. Zo is elke motor standaard keyless en zijn de tankklep en het zadel elektronisch vergrendeld. Beiden zijn makkelijk te openen met een knop op het stuur. Op zich leuk gevonden, alleen zie ik de meerwaarde er niet van in en zijn het extra componenten die na verloop van tijd kunnen falen. De tank kan tot vijftien liter stockeren, wat meer dan voldoende is in dit segment. Tot slot heb je zelfs op deze naked de mogelijkheid om gepakt en gezakt op stap te gaan. 

De eencilinder produceert 35 pk bij 9.500 opm, en dat zijn correcte cijfers. Je wordt niet van je sokken geblazen door het vermogen maar vlot meegaan in het verkeer is geen probleem, op de autostrade zijn zelfs snelheden van 150 km/u redelijk vlot te bereiken. Geen windbescherming en toch enige trilling van de stampende cilinder bij hogere toeren maken het niet de ideale Autobahn cruiser maar daarvoor zoek je best even verder. Bij lage snelheden is het blok redelijk vinnig en kan je hem hoog de toeren in jagen. Het geluid is even wennen maar zeker niet verkeerd voor een goed geïsoleerde demper. De remmen doen hun werk naar behoren zonder te excelleren, enkel de achterrem stond volgens mij slecht afgesteld.  Het vergde het een zeer flexibel enkelgewricht om achteraan de ankers dicht te gooien. Maar de grootste verassing van de R310 is het gewicht, dat  op slechts 145kg afklokt. Dit in combinatie met de UPSD voorvork van 37mm en de mono shock maakt, dat je een motorfiets hebt die verrassend speels en lichtvoetig de bochten indraait. En dat zonder onstabiel aan te voelen. De motorrijder die zijn geweten wilt goedpraten, kan j op het stuur schakelen tussen eco en sport modus. Maar de verschillen zijn zeer klein om een merkbaar verschil te voelen en lijken me overbodig voor een motor van dit kaliber. 

T310 

Daarna is het de beurt aan de reisversie van de 310 Zontes reeks. Wederom herken ik enkele designelementen zoals de snuit die wel erg veel doet denken aan die Duitse gevestigde waarde. Maar als je de som maakt van de onderdelen, kan je niet anders dan concluderen dat er weer een geslaagde motor staat te blinken. Bovenop de elektrische snufjes van de R310, vinden we standaard een elektrisch verstelbaar windscherm terug. Het verschil tussen beide standen is eerder minimaal en we worstelen weer met dezelfde gedachte, het werkt goed en ziet er leuk uit maar is het echt nodig op dit type motor? Zou het niet beter zijn om dit achterwege te laten en de prijs te drukken om het verschil met de concurrenten nog groter te maken? Het neemt niet weg dat er in standaarduitvoering een mooi afgewerkt product staat, zoals de valbeugels die bij de concurrent een extra hap uit het budget vragen. In tegenstelling tot de LCD-display van de R310 zijn de gegevens op de T310 zeer moeilijk af te lezen als er te veel licht is. Op de autostrade kwam het zonlicht vanachter mij en ik had geen flauw benul hoe snel ik precies ging. Op de R310 staat een compleet ander ontwerp en heb je dit probleem minder. 

Het rijgedeelte is bijna een kopie van de R310.  Alleen het profiel van de banden is afgesteld op het karakter van de motor en is dus meer aanwezig bij de T310. Het blok is identiek maar lijkt minder vinnig dan de R310 en is lichtjes anders afgesteld. Op de toerversie voel ik me qua houding nog meer thuis en moest ik men ogen sluiten zou ik op een GS kunnen zitten. De T310 gooit vier kg extra in de weegschaal maar dit heeft geen invloed op de rijeigenschappen. Met een zadelhoogte van 840mm is deze motor toegankelijk voor de meeste rijders onder ons, op de R310 is dit 807mm. Om te laten zien dat het Zontes menens is met de afwerking is er ook standaard op elk model een USB-aansluiting, we verwachten niet anders in deze tijden. 

Conclusie

Je zal geen bekende namen spotten op de onderdelen van deze motoren maar inferieure rommel is het zeker niet. Opmerkelijk is wel dat de prijs een paar honderd euro’s onder die van de concurrenten, zoals de BMW G 310 GS en de Benelli TRK 502, duikt. Het verschil is niet gigantisch en stiekem geloven we dat het groter had kunnen zijn zonder elektronische gimmicks. Voor de R310 betaal je 4.899 euro en de T doorbreekt net de psychologische grens van 5.199 euro. Het zijn beiden meer dan degelijke motoren die je aandacht verdienen als je in deze klasse actief op zoek bent. En voor de Ducati Diavel-fans met een beperkt budget (of beperkt rijbewijs) komt Zontes in de nabije toekomst op basis van hetzelfde platform met de Custom 310 (5.499 euro). Afgaande van de eerste foto’s ziet het er alvast veelbelovend uit. Zontes speelt zelfs met het idee om de vier modellen uit de 310-reeks uit te rusten met een 125cc blok voor de houders van een A1-rijbewijs. Kortom een merk om in het oog te houden!

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Tom Vander Sande

Website Zontes: http://www.skyteammotor.com/Motors/ZONTES/

zontes custom 310
Zontes Custom 310
Zontes T310
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 312 cc
Drooggewicht: 149kg
Vanaf: € 5.199,00
Zontes R310
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 312 cc
Drooggewicht: 145kg
Vanaf: € 4.899,00
Geschreven op 30 juli 2019
© Motoren & Toerisme