Tekst: Pieter Pacques/BJ
Foto's en video: Kawasaki
Om meteen het juiste kader te schetsen: de 2019 Versys werd nog steeds niet geconcipieerd als een all-road machine. Het avontuur dient ergens anders te worden opgezocht en anders te worden opgevat. De styling, de zitpositie en de veerwegen zijn evenwel klaar voor een rondje rijden. Met een veerweg van 150 mm, benadert hij zowel de BMW S1000 XR als de Ducati Multistrada 1200. Dankzij die royale veerweg is hij gewapend om zowel biljartvlakke als geaccidenteerde wegdekken tegemoet te treden. Wij reden tijdens deze presentatie met de SE-versie die gebruik maakt van doordachte technologie om de demping elektronisch te regelen. Interessant om te weten hierbij, is dat de voorgeprogrammeerde voorinstellingen (rider only, rider + luggage & rider en passenger + luggage) van de SE-versie, net wat sterker staat ingesteld en afgeveerd dan het standaard model zonder de KECS-vering. Dat laatste staat overigens voor ‘Kawasaki Electronically Controlled Suspension’ en ze werkt uitstekend.