Toerverhaal: Route Royale

Enkele maanden geleden werd in verschillende media een lijvig onderzoek gepubliceerd naar de Koninklijke Schenking. Een vage organisatie die een breed palet aan patrimonium beheert dat ooit aan Koning Leopold II toebehoorde: een bonte mix van publieke en private bezittingen, bossen, parken en gronden. Onder het voorwendsel dat de koning als geen ander weet waar de mooie plekken in zijn eigen land zijn, besloot ik op basis van dit onderzoek een ‘Route Royale’ uit te stippelen.

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Bob Van Mol

"Ter gelegenheid van mijn 65ste verjaardag wens ik de Staat mijn eigendommen te overhandigen die bijdragen aan de aantrekkelijkheid en de schoonheid van de plaatsen waar ze zich bevinden.” Met deze fraaie woorden schreef Leopold II de Belgische Staat aan. Het was het jaar 1900 en de 65-jarige koning had een gigantisch portefeuille opgebouwd aan vastgoed en gronden. Om ervoor te zorgen dat zijn troonopvolgers niet zouden bezwijken onder successierechten, deed hij de Belgische Staat een pienter voorstel. Die werd eigenaar van de gronden en gebouwen op voorwaarde dat er niets verkocht mocht worden en de troonopvolgers gebruik mochten blijven maken van deze eigendommen. Het was een bedenkelijk voorstel, maar de parlementsleden stemden ermee in. En zo werd de Koninklijke Schenking geboren. In een later decreet uit 1930 werd bepaald dat de Schenking volledig zelfbedruipend moest worden. Maar uit een onderzoek van VRT NWS, De Tijd en Knack, blijkt dat 90 jaar later toch niet het geval te zijn: de belastingbetaler betaalt wel degelijk mee; onrechtstreeks draaien wij nog steeds op voor een deel van de koninklijke kosten. Ik laat het niet aan mijn hart komen en laat me inspireren door het stevige onderzoekswerk om een traject uit te stippelen voor een leuke dagroute tijdens dit wisselvallige voorjaar.

Belgische driekleur

Nadat de route is uitgestippeld, is het nog zaak een geschikte motor vinden. Het is begin maart en het landschap oogt grauw en somber. Om de grijsheid te counteren denk ik maar aan één motor: de Moto Guzzi V85 TT blaakt van zelfvertrouwen. Daar komt nog bij hij in zijn zwart-geel-rood-witte kleurstelling de Belgische driekleur bevat: ideaal! Helaas blijkt de gewenste configuratie niet voorradig en krijg ik een matblauwe uitvoering mee, iets minder kleurrijk maar minstens even mooi. De V85 TT is ondertussen al een jaar succesvol op de markt, en geeft de verkoopcijfers van Moto Guzzi een boost. Sinds de introductie was ik meteen verliefd op het eigenwijze karakter dat de V85 TT uitstraalt. Helaas heeft zich nog geen gelegenheid voorgedaan om op date te gaan, maar nu is het dan zover. De route staat centraal vandaag, maar stiekem ben ik vooral benieuwd naar de rijeigenschappen van deze excentrieke zonderling in het serieuze tourgamma.

 

E411

De domeinen van de Koninklijke Schenking vormen drie clusters in ons land, samen goed 7.500 hectare of 0,24 procent van de totale Belgische oppervlakte. De eerste cluster bevindt zich uiteraard in onze hoofdstad. Daarnaast in de ‘Koningin der Badsteden’, oftewel Oostende, en tot slot vinden we ten zuiden van de Maas tal van bezittingen te midden van de Ardeense bossen. De hoofdstad kan je moeilijk motorvriendelijk noemen en de terrasjes in Oostende staan nog niet op de promenade, dus focus ik me op de pracht van onze vaste groene uitvalbasis. Het begin en eindpunt van de route is eenvoudig: neem de afslag 21 op de E411 komende van Namen en zet de gps aan. Het eindpunt is bij oprit 15 van de E411, net onder Namen. Met andere woorden, de E411 snijdt dwars door de Route Royale en is makkelijk te bereiken vanuit alle uithoeken van ons Belgenland.

 

De volledige versie van dit toerverhaal lees je in het aprilnummer van Motoren & Toerisme dat vanaf donderdag 2 april in de winkels ligt. Je kan dit nummer ook bestellen via onze tijdschriftenwinkel.be.

Geschreven op 1 april 2020
© Motoren & Toerisme