Motorkleding wordt sinds 2018 gezien als een persoonlijk beschermingsmiddel (PBM). Dat betekent dat een motorpak aan een Europese norm moet voldoen, de CE-Norm EN17092-2 voor ‘kleding voor vrijetijdsgebruik op twee wielen’. Ook moet er een label in de kleding zijn genaaid waarop het CE-logo en de beschermingsklasse staan. Die klasse wordt aangegeven met een aantal A-tjes. Het aantal wordt bepaald door een aantal testen. Met een AART-machine (Advanced Abrasion Resistance Tester) wordt onder andere de slijtvastheid getest. Een trekbank test de treksterkte van een repel stof met een inkeping. Dergelijke testen zorgen ervoor dat motorkleding niet verder scheurt als het een insnijding heeft. Ook de treksterkte van de naden wordt getest. In een speciale wasmachine wordt getest of het kledingstuk ‘dimensionaal stabiel’ is, oftewel: of het niet krimpt. Verder gaat men na of er niet te veel schadelijke stoffen inzitten, vooral bij de stoffen die in contact komen met de huid.
De EN17092-norm verdeelt motorkleding in verschil- lende veiligheidsklassen in. Het veiligste is klasse AAA. Dat label zul je bijvoorbeeld aantreffen in leren pakken, omdat leer een heel hoge schuurweerstand heeft, bij een doorgaans wat lagere ergonomische flexibiliteit. Die is een stuk beter bij motorkleding voor toerrijders. Die pakken zijn doorgaans van textiel. Dat heeft een iets minder hoge schuurweerstand maar zal doorgaans wel comfortabeler zijn. Het CE-label in toerkleding zal dan ook meestal een A’tje minder hebben, AA dus. In spijkerbroeken vind je vaak een label met een enkele A: licht, soepel en zeer geschikt voor vrijetijds- en stads- ritten, maar de stof biedt een lage schuurweerstand. Er zijn echter ook spijkerbroeken met AA. Wel iets om op te letten, dus. Dan is er ook nog een klasse B, die geen bescherming tegen impact biedt, alleen tegen schuren. Het omgekeerde doet de klasse C: dat zijn in feite de protectorvesten die je in de motorcross draagt. Die ves- ten bieden juist alleen impactbescherming.
Sommige kunststoffen vergaan na verloop van tijd. Deze kwam uit een 15 jaar oud motorpak. Controleer je protectoren dus af en toe, want zo bieden ze geen bescherming meer.
Voor protectoren in motorpakken gelden ook wettelijke normen. Voor rugprotectoren geldt de norm EN162- 2 2014, voor andere protectoren EN1621-1 2012. Die normen onderscheiden twee veiligheidsniveaus: level1 en level 2. Level 1 betekent dat de maximale kracht die door de protector heen komt gemiddeld onder de 18 kN moet liggen en dat er geen piek van meer dan 24 kN doorheen mag komen. Voor level 2 zijn die waarden 9 kN en 12 kN. Level 2 geeft dus een betere bescherming, maar aangezien er geen voordeel zonder nadeel is, betekent dat doorgaans dat level 2-protectoren dikker en dus ook stugger zijn. Dat kan dus afbreuk doen aan het comfort en de pasvorm van een jas. Je houdt bij de aanschaf van een jas dus best rekening met het niveau van de protectoren die erin zitten. Zit er level 1 in en wil je per se met level 2 rijden, dan moet je genoeg ruimte op de ellebogen, knieën, heupen, schouders en de taille over hebben om een niveau ‘dikker’ te gaan. Passen met de juiste protectoren is onvermijdelijk.
Vroeger was een padding vaak gemaakt van PU-schuim of polyesterschuim. Tegenwoordig zijn protectoren van een veel steviger materiaal, meestal een soort rubber- achtige polymeer als TVP, polyurethaan, memory foam, nitril of een andere elastomeer, maar weer zonder harde buitenschaal. Deze protectoren geven enigszins mee, maar toch kan het voorkomen dat je ze goed voelt zitten en dat het niet comfortabel is. Maar ook daarvoor zijn oplossingen. Het Britse 3DO timmert al enkele jaren aan de weg met motorkledingprotectoren die een bijzondere eigenschap hebben: ze zijn gemakkelijk te vervormen, maar zodra je valt worden ze opeens heel stevig. Dat komt omdat ze van een bijzondere gel zijn gemaakt die bij langzame belasting gemakkelijk vervormt, maar die bij impact ineens hard wordt. Door die eigenschap is het materiaal ideaal voor motorprotectoren: door de soepel- heid bij normale bewegingen is het comfort maximaal, terwijl er toch een goede impactprotectie is.